Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonsras för populärpress

Publicerad: 31 mars 2009, 12:46

Raset på den svenska annonsmarknaden accelererade under februari. Det visar färsk statistik från IRM:s månadsindex.


Ämnen i artikeln:

IRM

Populärpressens reklamintäkter rasade i februari. Idag kom också beskedet att Hennes läggs ner av Egmont Tidskrifter.

Under februari föll reklamköpen med 22,6 procent. Det kan jämföras med januari då fallet blev 18,4 procent.

I januari klarade sig populärpressen riktigt bra och ökade sina intäkter med 1,9 procent. Men i februari är mediet istället den stora förloraren med ett ras på hela 28 procent. Dags- och fackpressen tappade var fjärde annonskrona under månaden.

Bio, radio och tv tar marknadsandelar men tappar ändå mellan 14 och 17 procent. I IRM:s månadsindex mäts radio, tv utomhus, bio, dags-, fack, och populärpress. För tv-kanalerna har en uppgiftslämnares statistik skattats av IRM.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.