Nyheter
Annonstillväxten i sociala medier halverad på ett år
Publicerad: 2 juli 2019, 08:45
Även om annonstillväxten är högre i sociala medier än i någon annan kategori har den gått från 51,6 procent Q1 2018 till 26,2 procent Q1 2019, det visar nya siffror från analysinstitutet Warc.
Nya siffror från Warc, ett av världens största analysinstitut inom marknadsföring, visar att annonstillväxten i sociala medier under årets första tre månader var 26,2 procent. Totalt lade annonsörer runtom i världen 17,9 miljarder dollar på annonsutrymme i sociala medier, den näst högsta siffran siffran någonsin. Tillväxten är dessutom högre än för någon annan kategori. Plattformarna som Warc tittat på är Facebook, Pinterest, Snapchat, Twitter samt kinesiska Tencent och Weibo.
Men jämför man siffrorna med 2018 års första tre månader syns en tydlig avmättning gällande investeringar i sociala medier. Förra året var tillväxten under samma period 51,6 procent.
I rapporten pekar Warc på att användartillväxten på den största marknaden när det kommer till investeringar i sociala medier, USA med 8 miljarder dollar, stannat av eller minskar. De senaste tre åren har det dessutom inte hänt någonting med tiden som användarna lägger på plattformen, en siffra som står still vid två timmar om dagen.
I Europa var användartillväxten på Facebook, inklusive WhatsApp och Instagram, under det första kvartalet lägre än någonsin – 1,4 procent. För första gången tappade dessutom Snapchat användare.
Tillväxten kommer istället från Asien och speciellt Indien. Användare i regionen är dock inte lika lukrativa som i västvärlden och tillväxten per användare är lägre.
Vidare pekar rapportförfattarna på att flera av de sociala plattformarna börjat titta på andra intäktskällor än annonser. I Kina har Tencent och Weibo redan standardiserat köp via sina appar, något författarna tror att även Facebook tittar på. Facebook har exempelvis aviserat en kommande kryptovaluta, Libra, som ska kunna användas på alla deras plattformar.
– Med lanseringen av Libra försöker Facebook diversifiera sina intäkter. De har sagt att de inte kommer att använda datan från Libra till sin annonsverksamhet, men kan de bevisa att dess annonser och Libra samspelar och leder till ökad försäljning leder det troligtvis till en höjning av annonspriserna, säger James McDonald, managing director på Warc och en av rapportförfattarna.