Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonsvinden blåser upp Schibsted

Publicerad: 13 augusti 2010, 07:08

Schibsted Sverige hämtar igen rejält under andra kvartalet i år. Rörelseresultatet steg från 19 till 156 miljoner kronor och omsättningen upp 10 procent.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalAftonbladetSvDSchibsted

Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige. Foto: Sören Andersson.

Återhämtningen från det svåra 2009 har tagit fart rejält hos Schibsted Sverige. Intäkterna stiger nu mycket tack vare den starka tillväxten på annonsmarknaden.

Svenska Dagbladet gör sitt bästa kvartal någonsin och kan visa upp en vinst på 36 (-2) miljoner. Intäkterna uppgick till 295 (275) Mkr.

Aftonbladet går också starkt framåt och fördubblar sin vinst. Från 42 miljoner under andra kvartalet 2009 till 98 miljoner kronor i år. Intäkterna för Aftonbladet steg från 594 till 641 miljoner kronor.

– Vi såg tecken på en återhämtning redan i våras, men jag är positivt  överraskad över att det tog sådan fart under andra kvartalet. Det är  en en effekt av ett framgångsrikt internt arbete och en allt tydligare  återhämtning på marknaden. Det är glädjande och anmärkningsvärt att  både Aftonbladet och Svenska Dagbladet ökar annonsintäkterna för sina  pappersupplagor med runt 20 procent, säger Raoul Grünthal, Schibsted Sveriges koncernchef i ett pressmeddelande.

Även de digitala medierna ökade sin omsättning med 31 procent till 320 (244) miljoner kronor.

Schibsted Tillväxtmedier ökade sitt rörelseresultat till 21 (-8) miljoner kronor under det andra kvartalet.

Schibsted-koncernen i Sverige omsatte i sin helhet 1 085 (984) miljoner kronor under det andra kvartalet i år.

Lendo AB förvärvades under kvartalet och tog klivet in i Schibsted Sverige-koncernen i juni.

– Vi kommer att ha en fortsatt aktiv syn på förvärvsmöjligheter av tillväxtbolag som passar in i vår struktur, säger Raoul Grünthal i en kommentar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.