Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ANR gör Pepsi-film med Ljungberg

Publicerad: 27 Januari 2009, 12:32

ANR bygger nästa Pepsi-kampanj kring den svenska fotbollsstjärnan som nu siktar på amerikansk come back.  – Många vill också jämföra mitt val med Beckhams, men vi är två olika personer som lever helt olika liv, säger Fredrik Ljungberg till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Joakim BrinkenbergANR BBDOFredrik LjungbergPepsi

Fredrik Ljungberg under inspelningen på måndagseftermiddagen. Foto: Björn Elgstrand.

The Magnificent Seven!
Kaka, Torres, Henry, Messi, Fàbregas, Lampard… och Ljungberg.

Han må ha emigrerat till USA och slutat i landslaget, men när Pepsi ska göra reklam för den europeiska marknaden har förra landslagskaptenen fortfarande samma stjärnstatus som de hetaste spelarna i de europeiska topplagen just nu.
Det betyder cirka tio sekunder med Fredrik Ljungberg i nästa film för läskemedelsjätten, i regi av ANR.
– CLM BBDO i Paris har uppdraget för Europa. Vi gör den svenska delen, förklarar Joakim Brinkenberg, vd för ANR.

Med hjälp av en green screen förflyttas Ljungberg från Lidingö till beachen. Foto: Björn Elgstrand

Det är andra filmen för Pepsi med Fredrik Ljungberg. Inför EM i förra året skrev han ett treårskontrakt med läskedrycksjätten.
Då klädde han upp sig som den då bioaktuella Indiana Jones.

Nu är det är beachen som gäller: åtminstone digitalt.
– Den är filmad i Sydafrika för ett tag sedan, säger Jonas Sjövall, ad på ANR.

Stranden är överflyttad till en greenscreen ute hos Patrik Forsbergs Stiller Studios på Lidingö. Men den syns förstås bara på tv-skärmen.

Allt Fredrik Ljungberg gör är att slå sig ned på en ensam solstol på en scen, med lite sand strödd runtomkring, och jonglera med en boll i händerna.
Det ser nästan komiskt ut.

Ljungberg skjuter fram bollen mot kameran och Patrik Forsberg, och tar några klunkar Pepsi. Ett par tre tagningar. Sedan är det klart.

Åtminstone när det gäller sekvensen där Fredrik Ljungberg ska dyka upp.

Nu har Fredrik Ljungberg landat i solstolen. Foto: Björn Elgstrand.

Det kan inte ha gått mer än tio femton minuter av praktiskt filmarbete: the wonder of green screen.
– Det ser ganska blekt ut nu, men vi kommer att förstärka färgerna, förklarar Joakim Brinkenberg och pekar på tv-skärmen där det ser ut som Ljungberg samtidigt befinner sig på stranden i Sydafrika.

Och filmen är bara en del i den kommande kampanjen:
– Vi kommer att bygga mycket mer kring Ljungberg på webben.

Fredrik Ljungberg kommer själv att vara i USA när kampanjerna börjar rulla.  I mars debuterar han för nya laget Seattle Sounders, där bland annat komikern Drew Carey är en av ägarna.

Det har redan gjorts jämförelser mellan Fredrik Ljungberg och Englands David Beckham, som både skulle sälja Pepsi och skänka stjärnglans och Los Angelels Galaxy men som återvände till Europa italienska ligan och nyligen även bröt med Pepsi.

Ljungberg inser att också han ska fungera som affischnamn i USA är han också relativt känd efter sina år som modell för Calvin Klein.   
– Jo, men förhoppningsvis har de även köpt mig som fotbollspelare.  Det spelar heller inte någon roll om jag i dag åker till exempelvis Miami eller New York, det kommer alltid fram någon som ber om autograf. USA kommer förstås inte bli som när det var som värst i England. Många vill också jämföra mitt val med Beckhams, men vi är två olika personer som lever helt olika liv.  
– Jag hade själv ett behov att göra något nytt efter 16 år som proffs där jag bland annat varit med om att vinna flera stora titlar, säger han.

Läs mer om Fredrik Ljungbergs syn på sig själv som varumärke i torsdagens nummer av Resumés papperstidning

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.