Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Anrika Blanking går i graven

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Reklambyrån Blanking tvingas klappa igen. Igår begärdes byrån i konkurs.Anledningen: Den usla reklamkonjunkturen.- Visst, vi kanske borde gjort omställningarna tidigare, säger han.


Anrika reklambyrån Blanking i Malmö har begärts i konkurs. Därmed förlorar Malmö en av stadens flaggskepp i reklamsammanhang.Blanking har, sedan 1996 varit nominerad till Guldägget. I våras vann byrån ett Silverägg för kampanjen "Sveriges framtid behöver läromedel".- Efter att ha misslyckats med att hitta en finansiär, så är det med sorg i hjärtat som vi i dag konstaterar att bolaget måste försättas i konkurs, konstaterade Blankings vd Anders Truedsson igår.Sedan annonskonjunkturen dippade för snart två år sedan har reklambyrån brottats med ekonomin. I juni gick byrån hårt fram bland personalen. Minskningar från 18 till 8 anställda väntades rädda situationen. Men det var inte tillräckligt.Blankings grundare, 66-åriga legenden Sören Blanking startade byrån 1969. Till Sydsvenskan säger han:- Nyheten kommer som något mycket trist, byrån var ju en av Malmös och kanske landets äldsta, men jag har förstått att reklambranschen befinner sig i ett svårt dilemma.Anders Truedsson, som är vd och en av de största ägarna i bolaget förklarar att man redan i augusti försökte sig på en företagsrekonstruktion.- Men problemet var att rekonstruktionen blev till ett moment 22. I tisdags togs beslutet att begära Blanking i konkurs. Men konkursförvaltaren har valt att driva verksamheten vidare. Nu ska Blanking säljas som ett konkursbo, och jag tror att det finns ett intresse för att köpa oss.Vad skulle du gjort annorlunda om du tittar tillbaka?- Problemet för verksamheter generellt är att det är omöjligt att spara pengar i samma takt som intäkterna minskar. Vi har lite för generösa lagar och förordningar som reglerar det, vilket gör det oerhört svårt att reagera på intäktsminskningar. Det är det största hindret för att driva verksamhet i Sverige idag. Sen är det klart att vi kanske borde gjort omställningarna lite tidigare.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.