Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Ansiktsigenkänning till svenska butiker – vill analysera kunders beteende

Publicerad: 7 Oktober 2019, 06:27

Foto: Mostphotos

Butikskedjor vill testa ansiktsigenkänning för kundanalys, Tinder lanserar interaktiv upplevelse och ny kommunikationschef på If. Det är några av nyheterna i helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Ansiktsigenkänning till svenska butiker – vill analysera kunders beteende
Nu vill flera butikskedjor testa ansiktsigenkänning för att kunna samla in kunddata och komma ikapp e-handeln, skriver Dagens Nyheter.

– E-handeln väldigt mycket bättre på att i realtid hålla koll på vilka varor som går bra. Det är något vanliga butiker måste bli bättre på eftersom det ger bättre lönsamhet, färre reor och ökad kundnöjdhet, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research till tidningen.

Den nya tekniken är utvecklad av Sundsvallsföretaget Indivd och ska inte strida mot GDPR då bildmaterialet från kameran anonymiseras och förstörs på millisekunder. Tanken var att starta pilottest med fem butikskedjor i centrala Stockholm i september månad. Men starten skjuts upp för att återupptas de närmaste månaderna på grund av en del olösta detaljer.

Datainspektionen har inte hunnit titta på tekniken, men påtalar att de gärna ser företag som vill använda sig av ansiktsigenkänning att prata med myndigheten innan de sätter igång.

Tinder lanserar interaktiva upplevelsen ”Swipe Night”
Tinder debuterade under helgen ”Swipe Night” som möter besökarna varje söndagskväll från sex till midnatt denna månad. Swipe Night är en interaktiv upplevelse, ett apokalyptiskt kaos, där användarna uppmanas delta och ta beslut. Upplevelsen riktar sig till Tinders yngsta användare i åldern 18-25 år som Tinder beskriver som ”otroligt kunniga och därför petiga vad gäller marknadsföring”. Bakom kampanjen står 72andSunny och bland manusförfattare ses människor från både Facebook och Netflix.

Ny kommunikationschef på If
Åsa Thoft
har värvats som ny kommunikationschef för försäkringsbolaget If. Hon kommer närmast från motsvarande tjänst hos NCC, och har tidigare arbetat på bland annat CGI, Cisco och som pr-konsult på Spotlight. Åsa Thoft tillträdde den 30:e september. I helgen berättade Resumé om att If lägger om sin byråstrategi i förmån för inhousesatsning.

En miljon euro spenderades på abortannonser
Mer än en miljon euro lades på annonsering på Facebook av kampanjer under den irländska folkomröstningen av abort 2018, skriver The Business Post som hänvisar till Facebook själva. Detta var innan sociala medier-jätten beslutade att förbjuda utländska annonser, vilket skedde två veckor innan valet på grund av att förhindra utländsk påverkan. Totalt 1,3 miljoner dollar spenderade av 300 irländska grupper. Runt 100 000 dollar kom från utländska grupper.

Instagram testar grupp-Stories efter Facebooks diss
Instagram tar över Facebooks funktion för grupp-Stories, enligt en person som hittat en testkod för funktionen. Funktionen kommer fundera på samma sätt som omåttligt populära Insta Stories, bara att du istället väljer ”dela till grupp” och kan användas när du väljer att dela med en liten grupp istället för alla Instagramföljare.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.