Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 4 mars 2019, 14:54
Apotea är den apotekskedja som satsade mest på annonsering under 2018. Nu visar siffror från Orvesto att Apotea även är den e-handlare med störst kännedom bland svenska konsumenter.
I flera år har Orvesto följt hur e-handeln vuxit explosionsartat. Enligt statistiken handlar idag över 80 procent av svenskarna någon gång på nätet varje kvartal. Resor har länge legat i topp av de kategorier som svenskarna gärna köper på nätet, men även böcker, kläder och apoteksvaror har legat på topplistan under hela 2018.
Enligt Sifos mätningar är Apotea det mest kända e-handelsföretaget, som enligt Sifo klarat av att bygga en obruten kedja från reklaminvesteringar och kommunikation till kännedom och hela vägen till köp. Apotea är också den apotekskedja som har satsat mest på annonsering under 2018, och investerat mer än dubbelt så mycket som till exempel Apoteket och Kronans Apotek.
I höstas vann Apoteas marknadschef Sofia Modig Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin apotek.
Då betallösningar på nätet blivit en allt viktigare fråga i takt med e-handelns framväxt, har Sifo även undersökt hur konsumenter föredrar att betala på nätet.
Enligt resultatet föredrar de flesta att betala direkt via betal/kreditkort, 36 procent, eller direkt via sin bank, 28 procent. 23 procent föredrar att betala med e-faktura och ungefär lika många föredrar betalning med Swish. Betallösningar, som till exempel Paypal, avbetalning/ kredit och pappersfaktura är det färre som föredrar när de näthandlar.