Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 1 april 2008, 13:59
Det råder knappast något tvivel om vilket som är det hetaste varumärket hos varumärkesexperterna. Datorföretaget Apple är en solklar vinnare.
Apples MacBook Air. Foto: Apple
Det är sajten Brandchannel, som frågat 2 000 av sina läsare en rad frågor om vilka varumärken som de har som favoriter i en rad sammanhang. De tre hetaste märkena är Apple, Google och Coca-Cola.
Apple får flest röster i följande kategorier:
- Vilket varumärke skulle du helst sitta bredvid på en fest?
- Vilket varumärke, om det skickades 100 år tillbaka i tiden, skulle haft störst påverkan på historien?
- Vilket varumärke inspirerar dig mest?
- Om du själv var ett varumärke, vilket skulle du vilja vara?
- Vilket varumärke kan du inte leva utan?
- Vilket varumärke kommer att revolutionera branschen de kommande fem åren?
Apples vd Steve Jobs kan alltså njuta av resultatet. Även om det finns några kommentarer om att bolaget börjar bli väl kaxigt med de senaste årens framgångar.
Även om de flesta stora flygbolag brottas med problem har de anhängare hos de varumärkesintresserade. Både Pan Am och TWA finns med på listan över ”döda” varumärken som borde få chansen till ett nytt liv.
Det finns också en lista på vilka varumärken som behöver en rejäl omgörning. Listan toppas av Microsoft, följd av USA och Ford.
Tobias Rydergren