Nyheter
Apple förlorar varumärkesstrid mot stiftelse
Publicerad: 9 januari 2018, 14:10
Enligt Patent- och registreringsverket är stiftelsen Diabetes Wellness Sveriges logga inte tillräckligt lik Apples för att det ska anses som renomésnyltning.
Ämnen i artikeln:
AppleI en invändning till Patent- och registreringsverket (PRV) anser Apple att insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sveriges logotyp liknar deras egen och att stiftelsen därmed kan dra nytta av Apples varumärke, det rapporterar Dagens Media.
I skrivningen till PRV menar Apple att ""det föreligger visuella och konceptuella likheter mellan Apples åberopade rättigheter och det yngre märket till följd av den gemensamma förekomsten av en äppelfigur[...]".
PRV väljer dock att avslå Apples invändning. Även om de konstaterar att det visserligen finns en viss likhet då båda logotyperna innehåller ett äpple slår de ändå fast att utformningen skiljer sig så pass mycket att Diabetes Wellness Sverige inte kan dra nytta av Apples starka varumärke.