Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apple förlorar varumärkesstrid mot stiftelse

Publicerad: 9 januari 2018, 14:10

Enligt Patent- och registreringsverket är stiftelsen Diabetes Wellness Sveriges logga inte tillräckligt lik Apples för att det ska anses som renomésnyltning.


Ämnen i artikeln:

Apple

I en invändning till Patent- och registreringsverket (PRV) anser Apple att insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sveriges logotyp liknar deras egen och att stiftelsen därmed kan dra nytta av Apples varumärke, det rapporterar Dagens Media.

I skrivningen till PRV menar Apple att ""det föreligger visuella och konceptuella likheter mellan Apples åberopade rättigheter och det yngre märket till följd av den gemensamma förekomsten av en äppelfigur[...]".

PRV väljer dock att avslå Apples invändning. Även om de konstaterar att det visserligen finns en viss likhet då båda logotyperna innehåller ett äpple slår de ändå fast att utformningen skiljer sig så pass mycket att Diabetes Wellness Sverige inte kan dra nytta av Apples starka varumärke.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.