Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apple stäms för sin Black friday-kampanj

Publicerad: 3 december 2018, 06:51

Apple anklagas för att inte vara tydliga i sina villkor, Intel slaktar inhouse-byrån och förbjudna reklamfilmen har setts 70 miljoner gånger. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Apple

Apple stäms för Black Friday-kampanj

Precis som alla andra erbjöd Apple sina kunder stora rabatter under "köpfesten" Black friday. I Apples fall skulle kunderna få presentkort i Appstore på mellan 230 och 1840 kronor om de köpte någon Apple-produkt. Nu har man dock blivit stämda av en grupp amerikanska kunder som menar att kampanjen var vilseledande. I stämningen skriver gruppen att villkoren för kampanjen är för svåra att hitta då det finns två klick bort, och att man måste gå utanför App store för att läsa de fullständiga villkoren.

Läs hela stämningsansökan här.

Facebook gör undantag för medierna

Under året som gått har Facebook lanserat en rad nya funktioner för ett mer transparent annonssystem, speciellt gällande politisk annonsering på plattformen. De nya funktionerna har kommit som ett svar på kritiken kring påverkan under det amerikanska valet, men verkar inte alltid leva upp till kravbilden.

En av de nya funktionerna är att varje aktör som vill sponsra politiskt innehåll eller annonser på plattformen måste registrera sig och att annonserna sparas i ett utförligt arkiv. Sedan lanseringen har dock en rad medier klagat på att de räknas som politiska aktörer om de väljer att köpa räckvidd till en artikel med politiskt innehåll, och att detta innehåll registreras i arkivet. Nu väljer Facebook att gå medierna till mötes och göra ett undantag i reglerna med start vid årsskiftet, det rapporterar Adage.

Intel slaktar inhouse-byrån

På den amerikanska marknaden har Intel blivit något ett affischnamn för företag med inhouse-byråer och bolagets inhouse-byrå har framtill i dag bestått av cirka 90 personer. Nu väljer man dock att stänga ned inhouse-verksamheten. Beslutet kommer efter att Intel rent kommunikativt ska lägga mindre resurser på B2C och mer på sitt B2B-erbjudande, det rapporterar The Drum.

Förbjudna reklamfilmen har setts 70 miljoner gånger

För drygt tre veckor sedan fick en reklamfilm om den utbredda användningen av palmolja stor uppmärksamhet i sociala medier. Reklamfilmen, som tagits fram för Greenpeace, uppmärksammades bland annat för att den förbjudits från att visas på tv. I ett öppet brev berättade Richard Walker, vd på reklambyrån Iceland, under helgen om reaktionerna till kampanjen. Han berättar bland annat att kampanjen setts 70 miljoner gånger.

Emanuel Karlsten: Förstår SVT vad de gjort?

I en krönika på Breakit jämför medieanalytikern Emanuel Karlsten bandet Pagan furys medverkan i Melodifestivalen med att Ica skulle lyckas kuppa in Ica-Stig eller att McDonalds skulle ställa upp med Ronald McDonald. Bandet är nämligen datorspelet "Crusader Kings II" officiella band och spelutvecklaren Paradox Interactive äger bland annat bandets låtar och ser till att de är bra ambassadörer för spelet.

"Bandet beskriver själva i sociala medier att deras ambition är att representera sig själva – och spelet Crusader Kings. Eller som Dagens industri sammanfattade det: "Bandet har utformats tillsammans med Paradox i syfte att vara relevant för spel-communityt runt Crusader Kings."

Det råder alltså ingen tvekan om att hela bandet är ett rullande reklamtåg för Paradox spel. Den aspekten nämner inte Dagens industri. Inte någon annan heller." skriver Karlsten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.