torsdag1 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apples plan: Utmana Spotify-ägda Soundtrack Your Brand

Publicerad: 6 december 2018, 07:27

Apple vill varumärkesskydda "Apple Music for Business", GDPR har minimal effekt för konsumenterna och ny annonsmodell för streaming på väg. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.

Ämnen i artikeln:

Apple MusicAppleSpotifySoundtrack Your Brand

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Apples plan: Utmana Spotify-ägda Soundtrack Your Brand
Musikkampen mellan Apple och Spotify fortsätter. Nu har Apple ansökt om varumärkesskydd för en med namnet "Apple Music for Business". Det handlar om en tjänst för "sändning och uppspelning av streamad musik, ljud och video" framgår i ett av dokumenten som lämnats in till det amerikanska patentverket. Det skriver Apple Insider. Allt tyder på att Apple planerar att ta fram en utmanare till Spotify-ägda Soundtrack Your Brand, som låter restauranger och butiker att spela skräddarsydda spellistor för sina besökare. Ett varumärkesskydd innebär inte per definition att Apple kommer lansera tjänsten.

Soundtrack Your Brand grundades 2013 och befinner sig i en tillväxtfas. Bolaget gjorde en förlust på 98 miljoner kronor under 2017. Intäkterna landade på 61 Mkr, en fördubbling mot föregående år.

Efter GDPR: Minimal förändring för konsumenten
Den nya dataskyddsförordningen GDPR har inneburit "minimal förändring" när det kommer till antalet konsumenter som mottagit oönskade telefonsamtal och mejl under det senaste halvåret. En undersökning från brittiska Chartered Institute of Marketing (CIM) visar att 42 procent av respondenterna hade kontaktats av ett företag de inte hade gett tillåtelse att kontakts dem, en marginell förändring sett till att motsvarande siffra var 48 procent innan GDPR infördes i maj.

Facebook-dokument släppte
Det brittiska parlamentet offentliggjorde under onsdagen mängder av tidigare hemliga Facebook-dokument och mejl som de hade kommit över via firman Six4Three som stämt Facebook efter Cambridge Analytica-skandalen. Bland annat visar dokumenten att Facebook lät bolag få tillgång till användardata och. Från Facebooks sida framhåller man att dokumenten är vilseledande utan sin kontext. "Vi har aldrig sålt människors data" säger en talesperson för det sociala nätverket.

Bisnode Group får ny marknadschef
Bisnode Group har utsett Anna Albinsson till ny marknadschef. Hon kommer från motsvarande tjänst för Bisnode Sverige och tillträder sin nya roll 1 januari 2019, enligt ett pressmeddelande. Bisnode söker nu efter en efterträdare till tjänsten som marknadschef för den svenska organisationen. Bisnode ägs till 70 procent av Ratos och till 30 procent av Bonnier.

Ny annonsmodell för streaming: Reklam när tittarna trycker på paus
Vissa streamingtjänster kan i framtiden komma att visa reklam när användarna pausar. Det rapporterar Variety. Två aktörer som planerar att inför annonstypen är telekomjätten AT&T och den amerikanska streamingtjänsten Hulu. Bakom strategin ligger den växande trenden med så kallat binge-tittande.

Tidigare MTG-vd:n gör börscomeback
MTG och Millicoms förre vd Hans-Holger Albrecht är tillbaka på börsen i den nordiska teleoperatörssektorn. Nu som styrelseordförande för Ice Group, som var den operatör som knep 4G-frekvensen i Norge framför ögonen på Kinnevikdelägda Tele2. Det rapporterar Di.

SJ: Vi vill inte marknadsföra konkurrenter
På senare tid har det kommit förslag på att SJ ska börja sälja konkurrenternas biljetter. Förslag som skjuts ner av SJ:s vd Crister Fritzson i en debattartikel i Di.
"SAS säljer inte Norwegian, Telia säljer inte Tele2, Apoteket säljer inte Lloyds, PostNord säljer inte DHL. Det finns över 600 återförsäljare av SJ:s och andra operatörers tågbiljetter runt om i Sverige. Det är orimligt att SJ skulle behöva marknadsföra och sälja konkurrenters produkter. Det skulle innebära att andra tågoperatörer inte behöver stå för kostnaden för att driva sin egen verksamhet.", skriver han.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev