Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

APPRL nylanserar influencerplattform med AI-verktyg

Publicerad: 3 december 2018, 08:32

Gustav Gisseldahl, Cofounder & CMO och Martin Landén, Cofounder & CEO

Data- och teknikplattformen APPRL ska med den nya plattformen öka effekten av annonsörers influencermarknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

APPRLs Influencerplattform kopplar ihop influencers och premiummedier med e-handlare inom mode, inredning, sport, böcker, hälsa, mat, elektronik, spel med mera.  På plattformen finns varumärken som H&M, Net­a­Porter & Gucci, influencers som Sofi Fahrman, Ebba von Sydow & Camilla Pihl och magasin som Elle och Vogue.

Data- och teknikplattformens omsättning har de senaste två åren växt med 500 procent, samtidigt som de gått från 4 till 25 anställda. Nu tar de in kaptital för internationell expanision, investerar i datateknik och vidareutvecklar med en nylanserad datadriven influencermarknadsföringsplattform. Med hjälp av den nya plattformen ska influencers och magasin bättre förstå vilka typer av produkter som passar bäst för deras läsare. Till plattformen lanseras även ett verktyg baserat på artificiell intelligens, som kommer ge innehållskapare produktrekommendationer från de miljontals av produkter som finns hos APPRL.

– Många företag som jobbar med influencer marketing tittar enbart på ‘engagement rates’ när de väljer vilka influencers de ska jobba med. Engagement rates säger dock väldigt lite om en influencers ROI då det lätt kan manipuleras genom att köpa likes och indikerar inte följarnas köpkraft. Vi kan hjälpa annonsörer välja influencers baserat på hur bra de är att generera försäljning vilket inte går att fejka, säger Gustav Gisseldahl, Cofounder & CMO APPRL, i ett pressmeddelande.

I samband med lanseringen gör APPRL även ett antal rekryteringar; Rami Nihlawi tillträder som CCO (tidigare Managing Director Global Markets, Soundtrack Your Brand) och Fredrik Isaksson tillträder som CFO (tidigare CFO på CMORE). Rekryteras gör även ett antal dataanalytiker från företag såsom Klarna och iZettle.

– Visionen om att skapa en helt ny typ av marknadsföring är vad som gör det spännande att ansluta till APPRL, kommenterar Rami Nihlawi, Chief Commercial Officer APPRL

– Vi är ingen traditionell kampanjplattform för influencers, vi bygger snarare infrastruktur för influencers att driva försäljning och relevant kännedom för varumärken, i realtid, kommenterar Martin Landén, Cofounder & CEO på APPRL.

Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.