Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

April 2006

Publicerad: 8 november 2007, 12:22


Varumärkes-SM

Förutom Eon har jag bara detaljhandelsföretag i min portfölj eftersom jag resonerade att folk skulle shoppa som tokiga nu när det är högkonjunktur. Möbelföretaget Mio valde jag eftersom heminredningstrenden är så stark just nu. Den understöds också av alla homestyling- och inredningsprogram som går i tv, säger Anna Klingspor .

Noterbart bland vinnande och förlorande varumärken är att både Föreningssparbanken och SEB har medvind medan Handelsbanken återfinns på förlorarlistan. Liknande fenomen kan noteras bland försäkringsbolagen. När Länsförsäkringar hamnar på vinnarlistan dyker Folksam upp på förlorarlistan. Ingen bank och inget försäkringsbolag återfanns på någon av listorna under mars månad.

Möbelföretaget Mio fick den regerande mästaren, Anna Klingspor, att klättra i tabellerna.

Osynliga tappar

– Om ett företag inte försvarar sin marknadsandel när en konkurrent får effekt av sin kommunikation ser vi ofta att de går tillbaka. Även om vi vet att den "mentala marknadsandelen" går tillbaka mycket snabbare än den riktiga marknadsandelen så är det viktigt att försvara den. Om ett företag är osynligt under en längre tid innebär det att de tappar marknadsandelar också i praktiken. Vi vet att många går omkring och inte är helt nöjda med sin bank, men inom banksektorn tar det tid innan kunderna lämnar banken, säger Malin Odell , konsult på Nordisk Media Analys.

Anders Ragvald , varumärkesansvarig på Föreningssparbanken, tror att förklaringen till att de går framåt är den aktuella kampanjen där Föreningssparbanken erbjuder marknadens bästa bolåneränta. Tillsammans med reklambyrån Saatchi & Saatchi har de tagit fram sex kortfilmer där en bankanställd presenterar både sig själv och lånelöftet som ger marknadens bästa boränta. Personerna kommer från olika delar av landet. I Umeå står Anders Jakobsson omsvärmad av hockeyspelarna i Björklöven medan han pratar, och i Limhamn i Skåne står Monica Nylöw och äter "sillamacka".

– Tanken är att vara lika personliga som banken faktiskt är. Storbankerna får generellt kritik för att de är just för stora. Därför vill vi visa att även om man är stor kan man också vara riktigt lokal och av den anledningen låter vi de anställda på olika kontor runtom i Sverige vara språkrör i kampanjen, säger Jonas Dahlquist , projektledare på Saatchi och Saatchi.        

Ny vd lyfte SEB

Att SEB har kommunicerat mycket på sistone har väl knappast undgått någon. Filmen "Heroes" som lovade hårt arbetande svenskar rådgivning för att förbättra deras privatekonomi följdes upp av filmen om det "Enkla lånet", som visar människor som blir nekade att låna vardagliga ting som socker och toaletten. Budskapet är att om du inte får låna kan du alltid gå till SEB. Dessutom har SEB en ny vd i Annika Falkengren som har genererat mycket positiv medial uppmärksamhet.

Förra numret av Resumé innehöll en genomgång av bankernas reklaminvesteringar som visade att Handelsbanken investerade klart minst i reklam av de fyra storbankerna under förra året. Bara 4,7 miljoner kronor att jämföra med Nordea som investerade mest, 145 miljoner kronor. Trots det var Handelsbanken den enda av storbankerna som ökade sina marknadsandelar under 2005. Motsägelsefullt kan tyckas.

Magnus Örvell
magnus.orvell@resume.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.