Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

April, april din dumma branschtidning

Publicerad: 1 april 2019, 08:59

Jonas Franks liggande identitet för Guldägget, Byggmaxs plankstek-drive-in och Carlsbergs uppmaning att dricka mjÖLk. 1 april har tagit över internet. Resumé bjuder på några godbitar.


Jonas Franks guldäggsidentitet
"Jag har valt att lägga ägget ner istället för stående. För vilket ägg kan stå utan en äggkopp? Arbetet är nu i sin slutfas och kommer användas först efter årets gala. Detta är ett jobb jag redan är mycket stolt över. Det var så hedersamt att få frågan från Komm. Den nya loggan är mer anpassad efter den digitala världen. Den gamla logotypen har varit svår att jobba med i sin guldfärg digitalt. Det har även varit svårt att få till guldfärgen i tryck."

Byggmax utökar sin drive in med plankstek
"Som en del i att alltid göra det smidigt och enkelt för de som handlar, så har Byggmax en drive in där du lätt kan lasta dina varor själv. Med inspiration från snabbmatsrestaurangernas drive in så inför nu Byggmax servering av plankstek. Du väljer själv ut det rätta virket, så spröjsar Byggmax mos och fixar biffen.

I alla byggprojekt är planering en viktig del och detsamma gäller för planksteken. Det första man ska bestämma när man startar är hur slutresultatet ska se ut, man skapar en inre bild av det man vill åstadkomma. Sedan kommer de praktiska detaljerna. Något som kan vara värt att börja med är att avgöra vilken sorts virke man ska använda. Sen ska moset läggas på plats och inte minst köttet. Det gäller att hålla tungan rätt i mun."

Reklamskolan Forsbergs byter logotyp
Joakim Lingström & Reine Wim är eleverna som fick uppdraget att ta fram en ny identitet till reklamskolan Forsbergs. Det hela började med en enkel fråga och
svaret blev detsamma.

"Jag trodde de skämtade till en början. Det är en tydlig känga mot Berghs etablerade utropstecken, men ju mer vi tittade på det insåg vi att de pekade på någonting som vi missat", säger skolans rektor Pia Forsberg, rektor.

Duons vision är att anamma en position som ingen av reklamskolorna tagit och
menar att själva essensen av att gå i skolan är att ha möjlighet att ställa frågor, ha
funderingar eller att ständigt kunna ifrågasätta saker.

TUI lanserar hotellkoncept – bara för barn
Med hotellkonceptet "Kids & Friends" riktar sig TUI till barn mellan sex och elva år. Bland annat kommer efterrätt att serveras till förrätt samt frukost till middag och vice versa. Minibarer byts ut mot minifrysar och barnen erbjuds fri tillgång till pizza och hamburgarbuffé, dygnet runt.

– Vi tror att barnen kommer tycka det är befriande att inte bli störda i sin lek av äldre gäster utan helt kan slappna av och bara njuta, utan krav på läggdags, begränsad skärmtid eller att inte få hoppa i poolen direkt efter maten, säger Johan Ydring marknadschef på TUI.

Christer Fuglesang påannonserar Sodastreams urknasiga innovation
SodaStream och astronauten Scott Kelly har tillsammans lanserat en teknologi som omvandlar ett överskott av koldioxid till kolsyrat vatten – helt revolutionerande. Genom att blåsa i den revolutionerande flaskans munstycke går det att tillföra kolsyra till vilken dryck som helst. Även vår svenske astronaut Christer Fuglesang har anlitats av Sodastream för att sprida aprilskämtet.

— Christer (@CFuglesang) 1 april 2019Min astronaut-klasskompd Sott Kelly har kommit något riktigt smart: https://t.co/EFhtlbuGEd Min kommentar här: pic.twitter.com/Y4JETgsmnl

Carlsberg lanserar egen mjÖLk
På den lilla gården precis utanför Köpenhamn upptäckte mjölbonden och mikrobryggaren, Mads H. Ømle först upptäckte det som skulle bli Carlsbergs mjÖLk.

"Vår mjÖLk är en av de största och mest banbrytande upptäckter vi gjort på många, många år. Det är en helt revolutionerande produkt som kommer att förändra vår syn på både öl och mjölk. Gränsen mellan de två produkterna kan helt komma att suddas ut nu när det blir lika naturligt att dricka öl till frukost, som mjölk, säger Aprille Won, innovationschef på Carlsberg."

Flipphone gör comeback

Muminvärlden blir storsponsor
I Karlstad kommer Färjestad BK få en ny huvudsponsor i form av Muminvärlden, skriver Värmlands Folkblad. Den nya sponsorn går in med 30 miljoner kronor över tre år och ishockeylagets arena byter namn till Muminhuset.

Annorlunda varumärkessamarbete
Gröna lund har tillsammans med Loka tagit fram en dryck som skapar samma känsla i magen som den ny attraktionen på nöjesfältet, Snake.

"Personligt skräddarsydda spänningsromaner för strömmande ljudboksformat"

Den 15:e april lanseras en den första AI-skrivna spänningsserien för strömmande ljudboksformat: "Bloodstream".

"Vi har länge letat efter framgångsformeln för spänningsproduktion anpassat för ljudböcker och nu är vi äntligen framme. Läsarna vill ha öden och äventyr som de kan känna igen sig i. De vill ha hjältar som har drag av dem själva och deras förebilder, miljöer som är bekanta, vardagsproblem som går att relatera till och ett berättartempo som är anpassat efter dem som individer", säger förlagschefen Hans-Olov Öberg.

General blir Kardinal – lanseras i Vatikanstaten
Swedish Match lanserar nytt snus (med namnet Kardinal) och öppnar en pop up-butik i Vatikanstaten, som inte omfattas av det rådande exportförbudet för svenskt snus i EU då Vatikanstaten inte är ett EU-land.
– Vatikanstaten upphörde under 2017 med att sälja cigaretter, och det spelade stor roll för vårt beslut, säger Peter Pålsson, varumärkesansvarig på Swedish Match. Vatikanstaten är världens minsta stat och har cirka 1 000 invånare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.