Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

April

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


HP har haft en stadigt uppgående kurva sedan man förra året växlade över kommunikationen från att vara volymleverantör av hårdvara till att i stora tv-kampanjer framställa sig som huvudleverantören av den personliga datorn.
Då är det mer anmärkningsvärt att Ica, som redan är ett av Sveriges starkaste varumärken, har lyckats förflytta sig elva procentenheter jämfört med april månad förra året.
– Vi har dels gjort en annonssatsning, ett uppslag i Sveapaketet i samband med vårt nittioårsjubiluem, dels har vi introducerat Kostas, som en ny kock­figur i våra filmer. Tillsammans har de sannolikt haft effekt på varumärket, förklarar Magnus Wikner, marknadsdirektör på ICA. 
– Vi vet att många lagt märke till vår annonssatsning som gick i slutet av april. Det är ju relativt ovanligt att vi gör större varumärkesbyggande annonskampanjer i rikspress.
Icas kommunikation är i stor sett uppbyggd kring reklamfilmerna på tv, lokal annonsering och dr.
Men det finns enligt Magnus Wikner planer på att se över balansen.
– Vi håller på att se över mediemixen. Det finns planer på att bredda den, men hur vi ska bredda den vill jag återkomma med. 
Annars håller många konsumtionsdrivna varumärken upp trycket i aprilmätningen, som till exempel livsmedels­kedjan Willys, som också tillhör de kedjor som kraftigt ökar sina reklaminvesteringar.
Rekryteringsföretaget Manpower intåg på tio-i-topp-listan är ytterligare en indikation på att arbetsmarknaden efter flera år börjar återhämta sig fullt ut.

SVT fortsätter tappa
På minussidan fortsätter SVT:s största kanaler att tappa. Det ligger i linje med att det ökande tittandet på nischkanaler.
Vichy Nouveau tar också stryk sedan varumärket har underordnats Carlsbergs Ramlösa som ledande varumärke för vatten.
Och i den nationella kaffekampen är det uppenbart att Zoéga tappar till familjen Löfberg i Karlstad och Gevalia. 
– Zoéga har stått för Sveriges caffe latte-våg. Det vi nu ser är en ”back to basics”-tendens som gynnar både Gevalia och Löfbergs Lila, säger Malin Odell, undersökningskonsult på Nordisk Media Analys, som mäter varumärkena i VMSM.
Dessutom har Gevalias lite lyxigare svarta förpackningen Gevalia ”oväntat intensiv” adderat nya värden till varumärket. Generellt dricker svenskarna alltmer mörkrostat.
– Gevalia kombinerar den kraftiga mörka smaken som gjort Zoégas framgångsrik med sina traditionella svenska värden. Löfbergs Lila har fått en ny gnista till sitt varumärke med bland annat sponsringen av Kocklandslaget och nya situationsdrivna smaker ”Tack för maten” och ”Kaffe och kaka”, säger Malin Odell.

Fotnot:
Varumärkes-SM är Resumés och analysföretag Nordisk Media Analys tävling. Underlaget bygger på NMA:s mätningar av hur attityden till varumärken i ett fyrtiotal branscher förändras jämfört med föregående år. Förändringen i de tävlandes portföljer kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Tinas breda portfölj håller i alla väder

Findus marknadschef Tina Bengtsson tar ledningen i VMSM i och med aprilmätningen.
Hon har en bred portfölj som har gått bra alla månader. Och när något av varumärkena sviktar, balanseras innehavet upp av något annat. Det är framför allt Ica och Svenska Spel som lyfter hennes innehav i april, men även Ving ger portföljen tyngd. Glocalnet är egentligen det enda varumärket som står och stampar, men bolaget har gått med intensiva tv-kampanjer under maj, vilket säkert kommer att ge avtryck i nästa mätning.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.