Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Är influencers beredda att göra allt för pengar?

Publicerad: 8 Mars 2019, 12:58

Yasmine Winberg och Julia Lundin är redaktörer på Resumé Insikt.

Ingenting är på riktigt på Instagram. Varken annonserna, åsikterna eller bilderna som ska visa "vardagen" i flödet. Vårt experiment visar vad unga människor är beredda att göra för pengar på internet.


Ämnen i artikeln:

Yasmine WinbergJulia LundinInfluencer marketingInfluencers

Du kommer säkert på dig själv ibland med att sitta och bläddra bland utforska-funktionen på Instagram. Du vill bli inspirerad, kanske drömma dig bort ett tag. Till skillnad från för några år sedan, när bloggstjärnorna var ensamma på den kommersiella tronen, har det i dag vuxit fram hundratusentals konton från unga människor som suktar efter att bli nästa Kenza.

Du kanske klickar in på en profil som verkar intressant. Profilen liksom du gillar inredning. Men flödet du möts av speglar inte personens egna åsikter. Det är till 70 procent köpt och långt ifrån äkta.

Vem tilltalas av det här? Hur många fler schampoflaskor säljer du som annonsör när du trängs med tio andra schampovarumärken redan innan andra scrollen? Det här är verkligheten i många mikroinfluencers flöden. För skojs skull passade vi på att räkna de kommersiella samarbeten på ett konto hos en profil som var med i vårt experiment – där vi fick influencers att publicera en stjärt för pengar. Av de 50 senast publicerade bilderna i flödet är 31 samarbeten. 31! Hur många, av de som fortfarande läser Dagens Nyheter i pappersformat, skulle acceptera att 31 av 50 sidor bestod av helsidesannonser? Eller att lika många puffar på resume.se var natives?

När vi genomförde vårt experiment (som du kan läsa om här) visade det sig att influencers som utsattes för testet inte bara var oärliga mot sina följare när de använde superlativ för att beskriva en stjärt – de var också oärliga i kontakten med oss som "annonsör".

Syftet med våra annonser var att få fler följare till bluffkonstnärens Instagramkonto, det var vi tydliga med i briefen när vi hörde av oss till profilerna. Men trots att åtta personer med mellan 3 000 och 25 000 följare publicerade konstverket, fick vi bara tio nya följare, varav fem var profilerna själva. Effekten uteblev alltså. Det var kanske inte så konstigt, med tanke på hur pajigt utformad bilden var. Som en följare skrev: "this is shitty art". Men ingen påtalade detta för oss i pitchprocessen.

I stället berömde flera konstverket som vackert. När vi sedan avslöjade bluffen och frågade om de inte reagerat på bilden sa de att de visst tyckt att den var märklig.

– Jag skrattade jättemycket tillsammans med sin sambo åt hur fult konstverket var, sa en av profilerna.

Ändå la personen upp bilden med texten "otrolig konst", följd av en hjärtögonemoji. Profilen, som själv var intresserad av konst reagerade på bilden, sa hen i efterhand. Men tillade:

– Jag skulle gå och lägga mig, jag var sjuk, och jag orkade inte gå in och dubbelkolla.

En googling hade avslöjat oss, eller i alla fall väckt misstankar. En titt på Instagramkontot hade fått vem som helst att undra. Ett samtal till det galleri som vi påstod att vi skulle ställa ut på hade bekräftat sanningen: Vi var en bluff.

Så vad driver profilerna till det här beteendet? Längtan efter något större, den dröm som Instagram säljer. Och inte minst snabba cash. Som en profil sa när vi avslöjade bluffen:

– Okej? Jag fattar ingenting. Jag vill bara ha mina pengar.

Nu frågar vi oss: Vad händer om det är IS som vill annonsera nästa gång?

***

Prova Resumé Insikt i 30 dagar

Här är alla artiklarna i vår granskning:

1. Vi sålde kollegans stjärt – influencers och nätverk okritiska till annonsbluffen
2. Influencers och nätverk svarar: "Jag fattar ingenting – betala ut mina pengar
3. Bara en av åtta annonsmärkte stjärten – RO och KO vägrar svara
4. Krönika: Är influencers beredda att göra allt för pengar?

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.