Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Arbetsförmedlingen om den kritiserade kampanjen: "Vi är medvetna om att den sticker ut"

Publicerad: 30 September 2019, 13:22

Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen, och kampanjen som den ser ut i tunnelbanan.

Foto: Lina Siksjö / Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingens senaste Gör plats-kampanj har sågats hårt sedan funktionsnedsatta influencern och journalisten Natalie Eriksson kritisterat den på sociala medier. Nu förklarar Arbetsförmedlingens kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund för Resumé hur de resonerat under arbetet.


Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenLe Bureau

Under måndagen lanserade Arbetsförmedlingen den fjärde och sista kampanjen inom det långsiktiga kommunikationskonceptet "Gör plats". Konceptet lanserades under förra året i samarbete med Le Bureau som följd av ett regeringsuppdrag som Arbetsförmedlingen fått om att öka funktionsnedsattas möjligheter på arbetsmarknaden. "Gör plats"-kampanjerna har alla väckt känslor och fått både hyllningar och kritik.

I den senaste kampanjen syns framgångsrika personer inom näringsliv och kultur: Helénè Barnekow, vd på Microsoft Sverige, influencern Therése Lindgren, entreprenören Pär Svärdson, musikern Adam Tensta och Amelia Adamo, grundare av tidningen Amelia. Var och en har fått en funktionsnedsättning inretuscherad och kampanjen ställer frågan om de hade haft samma chans att lyckas om de hade haft denna funktionsnedsättning på riktigt.

Kampanjen har stött på stor kritik sedan influencern och journalisten Natalie Eriksson, som har en CP-skada och som står modell för Therése Lindgrens kropp på kampanjbilden, gick ut i ett inlägg i sociala medier och berättade att hon kände sig illa behandlad i arbetet med kampanjen. Bland annat skriver hon att hon upplevde fotograferingen som skum, då hon av fotografen ombads att framhäva sin funktionsnedsättning.

Dessutom vänder hon sig emot Arbetsförmedlingens fråga om Therése Lindgren hade kunnat bli en "mäktig influencer" om hon hade haft funktionsnedsättningen på riktigt, då Natalie Eriksson själv fungerar som influencer.

Arbetsförmedlingens kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund säger till Resumé att han beklagar om Natalie Eriksson har fått fel information.

– Vi har sett att Natalie har gått ut med sina tankar i sociala medier och försöker nu få kontakt med henne för att höra hennes bild av det hela. Det är väldigt tråkigt om det har blivit ett missförstånd eller om det inte har varit tillräckligt tydligt för henne.

– Vi jobbar med en byrå som står för produktionen av kampanjen och vi har varit angelägna om att prata igenom kampanjupplägget med dem i förväg. Byrån säger till oss att de har varit tydliga, men uppenbarligen har det brustit på något sätt. Vi har inte lyckats få tag på Natalie ännu men försöker få till ett telefonsamtal. Det är viktigt för oss att lyssna på henne, fortsätter han.

En del av kritiken mot kampanjen handlar även om att Arbetsförmedlingen använder sig av kända profiler istället för vanliga funktionsnedsatta personer, vilket man gjort i tidigare uttag inom Gör plats-konceptet. Mikael Hvinlund förklarar för Resumé hur resonemanget gått:

– I alla tidigare kampanjer har vi använt oss av vanliga människor med funktionsnedsättningar. I den här fjärde delen ville vi vända på perspektiven genom att använda oss av ett nytt grepp för att sätta ljus på frågan. Det är ju det som den här kampanjen syftar till: att väcka uppmärksamhet och samtal kring att funktionsnedsatta inte har samma möjligheter på arbetsmarknaden.

Såg ni någon risk i att använda er av den här typen av kända profiler i kampanjer, såsom en artist och en influencer? Det är ju inte den typen av människor som vanligtvis får hjälp av Arbetsförmedlingen.
– Vi har valt att använda oss av personer i kampanjen som olika delar av Sverige på något vis kan relatera till. Personerna når ut till olika målgrupper för att vi ska kunna få en bred träffbild över hela Sverige. Hela grejen går ut på att väcka intresse och uppmuntra arbetsgivarna att tänka på nya sätt och inte fastna i gamla konventioner. Tidigare har vi varit väldigt måna om att använda oss av vanliga människor med funktionsnedsättningar, men här i den sista kampanjen ville vi ta en annan vinkel i frågan. Vi är medvetna om att kampanjen sticker ut, men man måste sticka ut för att synas.

För många kan funktionsnedsättningar vara en känslig fråga. Vilka typer av utmaningar har arbetet med Gör plats-konceptet ställt Arbetsförmedlingar inför?
– När vi gör den här typen av kampanjer handlar det om att hitta rätt tonalitet, så att vi når målet om att uppmärksamma det problem vi har i Sverige idag att människor med funktionsnedsättningar ofta möts av fördomar på arbetsmarknaden. Det är därför regeringen har prioriterat det här som en angelägen fråga och gett oss ett riktat uppdrag att skapa det här samtalet.

– Varje gång kampanjen har gått upp har den fått stor uppmärksamhet så där har vi lyckats. Vad effekten blir återstår att se. Effekten tycker jag är det viktigaste, men det är för tidigt att utvärdera i dagsläget. Det tar tid att vända fördomar, fortsätter han.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.