Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Årets Byrå: Så skiljer sig kundrelationerna i Norden

Publicerad: 28 Augusti 2019, 07:29

De finska kunderna är nöjdast med sina byråer, men det är i Sverige som bytesbenägenheten är lägst. Samtidigt vill de svenska köparna att byråerna ökar sina kunskaper om slutkunderna. Resultaten av den årliga Årets byrå-studien har landat.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråRegi

Branschstudien Årets Byrå genomfördes för första gången år 2000 och har i dag växt ut till den största studien i Norden där kunderna får möjlighet att utvärdera sina byråer. Bakom Årets Byrå ligger företaget Regi. Studien genomförs i Sverige, Norge och Danmark där totalt 300 byråer utvärderas, varav 151 i Sverige. Totalt deltar närmare 5 000 köpare som utvärderar byråer efter hur nöjda de är med samarbetet, vad de vill att byråerna ska utveckla och huruvida de kan tänka sig köpa fler tjänster av sin byrå.

Nu har resultatet av årets studie landat. Nöjdast kunder hittar vi på den finska marknaden där kunderna har ett snitt på 8,6 i NKI. De svenska byråerna behöver dock inte skämmas då de endast ligger 0,02 procent bakom sina finska motsvarigheter. Den största skillnaden mellan de svenska och finska byråerna är att de finska kunderna upplever att deras byråer har en högre digital kompetens, att de har bättre administrativa rutiner samt att de är mer proaktiva. Där de svenska byråerna får högst betyg är på det kreativa området, att de ger effekt för pengarna samt att de är engagerade i sina kunder.

Och just engagemanget är viktigast när svenska kunder ska välja ny byrå. Här liknar vi våra grannar i väst och skiljer oss från finnarna. Efter engagemang rankar svenska kunder kreativ höjd och personkemi som de viktigaste parametrarna medan finska kunder i fallande ordning rankar tidigare case, personkemi samt byråns samlade erbjudande och specialistkunskaper.

När det kommer till de punkter där de svenska kunderna vill se förbättring gäller det främst kunskap om slutkunden, kunskap om kundens marknad och digital kompetens.

Glädjande för de svenska byråerna är att bytesbenägenheten är lägst bland de svenska kunderna, precis som den varit i flera år. Endast 14 procent av de deltagande företagen funderar på att byta byrå och då främst för att man är nyfiken på vad andra byråer har att erbjuda samt att prisbilden är för dyr och att engagemanget svalnat. De flesta kunder, 58 procent, vill köpa ytterligare tjänster av sin byrå. Tjänsterna man vill ha mer av finns främst inom digital strategi och utveckling, content och redaktionellt innehåll samt design och formgivning. Intressant nog är det inom exakt samma områden kunder i alla de undersökta länderna vill köpa ytterligare tjänster.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Årets ByråRegi

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.