Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Årets dumhet: Att algoritmer ska ersätta kreativitet

Publicerad: 24 december 2018, 07:46

Olle Langseth, Josefine Richards, Peter Jansson Ling och Sara Hildén Bengtsson.

Resumé låter branschen sammanfatta 2018. Först ut på juldagen är Olle Langseth från Forsman & Bodenfors, Ingos Josefine Richards, Peter Jansson Ling på Ord & Bild och Sara Hildén Bengtsson på Open Studio Stockholm.


Olle Langseth, copywriter Forsman & Bodenfors

Årets mest samtida:
Avsnittet "The madwoman in the refugee camp" i podden En varg söker sin podd. Sammanfattar det mesta av vad jag gått och tänkt på under det egendomliga året 2018.

Årets ängsligaste:
Alla upprörda som oombedda skulle gå ut och ta ställning mot Mr Cool, och med detta gjorde Knulla barn till sommarens mest spelade låt.

Årets upplevelse:
Sommaren 2018, underbar och dystopisk i en fascinerande mix.

Årets klyscha:
"Vi måste prata om... " Prata på, ingen har hindrat er!Årets story: Måste vara när jag bevittnade en affärsman fisa en tant i ansiktet på X2000 för ett par veckor sedan. En story jag fått dra många gånger.

Årets reklam:
Nikes Kopernick-kampanj

Årets dumhet:
När Kulturprofilen genom att överklaga sin dom spelade kvitt eller dubbelt med Hovrätten. Det slutade med dubbelt, som bekant.

Årets drama:
Svenska Akademien-spektaklet

Nästa år lovar jag:
Vad kan man lova i dessa tider

Det ska jag göra i jul:
Bada badhus

Josefine Richards, creative director Ingo

Årets mest samtida:
Män som börjar yoga vid 40.

Årets ängsligaste:
Vår humor. Moralpaniken gör oss tråkigare.

Årets upplevelse:
Livesändningen av när Elon Musk skickade upp sin Tesla i rymden till Bowies "Space Oddity".

Årets klyscha:
"Den här reklamkampanjen kommer att rädda världen".

Årets story:
Banksys strimlade konstverk är en story som går till historien.

Årets reklam:
Reklaminsiktsfulla Tide ad som lyckades göra all reklam under Super bowl till Tide-reklam.

Årets dumhet:
Att algoritmer ska ersätta kreativitet.

Årets drama:
Regeringsbildandet - en dramaserie som tappar fler och fler tittare för varje avsnitt.

Nästa år lovar jag:
Att äta mer järn och bli starkare.

Det ska jag göra i jul:
Ladda för nästa avsnitt i mitt liv - hoppas på en riktig kioskvältare.


Peter Jansson Ling, vd Ord&Bild
Årets mest samtida?
GW
Årets ängsligaste?
Annie Lööf
Årets upplevelse:
Klimatet
Årets klyscha: "Nej, men ska vi ta en sonderingsrunda till"
Årets story: 36 dagar på gatan eller det thailändska fotbollslaget som fastnade i grottan.
Årets reklam:
Plastic Oceans Foundation, "Trash Isles"
Årets dumhet:
Att ta sig själv på för stort allvar.
Årets drama:
Riksdagsvalet
Nästa år lovar jag:
Att ta alla andra på mindre allvar.
Det ska jag göra i jul:
Ta det lugnt och vara med familjen.

Sara Hildén-Bengtsson, creative director Open Studio Stockholm

Årets mest samtida:
Greta Thunberg, såklart. Vilken skärpa.

Årets ängsligaste:
Fake news. Vi behöver fler oberoende journalister än någonsin för att bevara demokratin.

Årets upplevelse:
Årets sämsta upplevelse, att förlora världen bästa pappa i cancer.

Årets klyscha:
Att #metoo har blåst över...

Årets story:
Aborträtten. Att världen fortfarande måste prata om den.

Årets reklam:
All kommunikation som känns hjärtlig, som Ikea.

Årets dumhet:
Allt med Svenska Akademien kändes dumt.

Årets drama: Brexit!

Nästa år lovar jag:
Att arbeta med fler hållbara projekt.

Det ska jag göra i jul:
Sova.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.