Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Årets guldäggskampanj driver med jävnojan

Publicerad: 27 Januari 2011, 12:56

Som en del av årets Guldäggskampanj lanserar reklambyrån CP+B Europe hemsidan ejäv - Allt du behöver för att vinna. Ett sätt att avdramatisera en vanlig anklagelse att Guldäggsjuryn är jävig.


Ämnen i artikeln:

CPB EuropeGustav MartnerGuldägget

Från hemsidan.

– Det finns många som menar att själva nätverkandet påverkar var vinsterna i Guldäget hamnar. Vi ville accentuera proffessionaliteten i juryn med hjälp av transparens och humor, säger byråns creative director Gustav Martner.

På hemsidan ejav.se mäts jurymedlemmarnas jävighet utifrån antalet Facebook-vänner i juryn. Guldäggsgeneralen är positiv till det humoristiska greppet.

– Det här är ett bra sätt at avdramatisera eftersom diskussionen kring möjliga jävsituationer alltid uppstår, säger Guldäggsgeneral Maja Siösteen.

Sedan tidigare i CP+B: s kampanjs har man kunnat se en filmen ”The 2010 Gold egg awards re-judged” . Där bedöms förra årets tävling av en jury i Riga, Hongkong och Ghana fått bedöma startfältet.

– Det ironiska greppet med hemsidan fungerar eftersom vi gjorde en seriös upptakt, säger Gustav Martner.

Har du själv upplevt jäv i samband med guldägget?
– I min mening är Guldäggsjuryn den mest samvetsgranna som finns. Man kan inte skoja på det sätt som vi gör om man inte är stensäker. På Hongkongs motsvarighet valde man att använda sig av tre influgna jurys för att bli ojäviga, avslutar Gustav Martner.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.