Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Årets julklapp?

Publicerad: 1 Oktober 2008, 09:03

Gizmondo skulle utmana både Playstation och Nintendo. Men bolaget bakom varumärket hade kopplingar till personer som tidigare varit medlemmar i den så kallade Uppsala-maffian. Kraschen blev hård, men nu är det dags för en comeback.


Bild från Gizmondos första reklamkampanj.

Resumé har tidigare rapporterat om spelkonsolen Gizmondo. Den lanserades som en tuff utmanare på den stora spelmarknaden. Svenska Ogilvy tog hem reklamuppdraget som både var internationellt och skulle bli gigantiskt.

Gizmondo-fiaskot orsakade reklambyrån stor skada. Uppdraget värderades till runt 20 mkr när det presenterades. Ogilvy har sedan dess drivit två processer mot bolaget, både i Storbritannien och USA.

Men trots fiaskot kommer nu Gizmondo göra comeback lagom till julhandeln. Grundaren Carl Freer är fortfarande kvar i bolaget och är intervjuad på spelsajten Mcvuk.com. Där säger han att en ny version av konsolen kommer att presenteras i slutet av oktober.

Resume.se har tidigare rapporterat att Gizmondo den här gången förlitar sig på pr. Byrån som fått uppdraget är Sitrick.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.