Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 7 december 2010, 13:12
Mejerijätten Arla är anmäld för vilseledande reklam. Och nu visar det sig att reklam för vanlig mjölk i ett land används till reklam för ekologisk i ett annat land.
Det är danska konsumentorganisationen Forbrugerrådet och Danmarks Naturfredningsforening som anmält Arla till Fødevaremyndighederne.
– Vi har valt att anmäla Arla för deras kampanj eftersom den är vilseledande och missvisande. Den idylliserande bild som används i filmerna har inget att göra med de metoder som används hos de flesta konventionella lantbrukarna och i förädlingsprocessen, säger Camilla Hersom på Forbrugerrådet till Fpn.
Den anmälda kampanjen ”Tættere på naturen” är för Arlas icke ekologiska produkter som framställs som om de är miljöanpassade.
– Vi vill stödja de ekologiska lantbrukarna som faktiskt gör en insats för natur och miljö. Arla ger intryck av att dessa konventionella produkter är producerade i balans med naturen vilket är missvisande, säger René La Cour Sell på Naturfredningsforening.
Arla Foods globala marknadschef Anne With Damgaard håller inte med.
– Vår intention med kampanjen är att vi gärna vill visa att vi som företag har respekt för naturen.
I Sverige heter samma kampanj Närmare Naturen och även här används de för att profilera Arla som ett ”naturnära” företag. Men vad som är ekologiskt och inte ekologiskt flyter samman i ett grötigt budskap. Till exempel används filmerna från Närmare Naturen-kampanjen för reklam för ”biologisk” mjölk i Holland.
Arla använder BBDO-nätverket som sin huvudbyrå.