Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Arla lanserade "innovation" – nu anklagas mejerijätten för plagiat

Publicerad: 13 februari 2019, 13:56

Arla har lanserat tre nya produkter som kombinerar laktosfri mjölk med havre.

Foto: Arla

Arla kallar sin nya kombinerade mjölk- och havredryck för en "innovation". Småländska Emåmejeriet har dock haft produkten på marknaden under cirka ett års tid.


Tidigare i veckan berättade Resumé om hur Arla ger sig in i ett nytt segment genom att lansera tre nya produkter som kombinerar laktosfri mjölk med havre. Enligt Arla är produkten en innovation som inte funnits på marknaden tidigare.

Den beskrivningen vänder sig dock det lilla småländska mejeribolaget Emåmejeriet kraftigt emot. Christian Williamsson som är ansvarig för försäljning och marknadsföring, berättar att Emåmejeriet har haft den här typen av produkt på marknaden i över ett år under namnet "Gry havremjölk". Han menar att det inte är någon tillfällighet att Arla gör en nästan identisk lansering.

– Som liten aktör är det snopet när en av de stora aktörerna kommer in och gör samma sak och konkurrerar ut en. Det är story of my life som liten företagare. Det blir tufft i sådana här situationer, säger han till Resumé.

Christian Williamson är säker på att Arla känner till att Emåmejeriet redan lanserat den här typen av produkt.

– Ja, de känner till det. Jag vet inte hur högt upp i företaget som de vet om det, men mejeribranschen är en liten värld och det är lätt att hålla koll på vad konkurrenterna gör.

Arla har länge fört en kamp mot havredrycks-tillverkaren Oatly som genom kaxig kommunikation under åren pikat Arla med formuleringar som ”It’s like milk, but made for humans”.

Genom en dom i Marknadsdomstolen 2015 förbjöds dock Oatly att i sin marknadsföring använda sig av formuleringar som ger intryck av att mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade livsmedel, inte passar för människor. På Arla menar man att de nya produkterna inte ska ses som respons på Oatlys utspel.

Christian Williamson tror dock att det är tacksamt för Arla att i samband med den här lanseringen jämföras med Oatly, då det tar fokus från att de gjort en närmast identisk produkt som Emåmejeriet.

– De har nog inget intresse av att prata om oss eftersom de då belyser att de har en likadan produkt som vi har, säger han.

Har ni kontaktat Arla om det här?
– Vi har inte haft någon kontakt med dem. Men att de gillar vår grej är i grund och botten roligt, det är inte bara en nackdel. När en storspelare som Arla gör samma sak ger det uppmärksamhet till produkttypen, vilket är positivt. Samtidigt är det såklart en nagel i ögat för oss.

Enligt Erik Bratthall, presschef på Arla Foods, har Arlas lansering ingenting med Emåmejeriets produkt att göra.

– När Arla släpper en sådan här produkt är det efter ett väldigt gediget utvecklingsarbete som tagit flera år. Det är inte någonting som vi bara kan släppa rakt upp och ner. Vi står för vår utveckling och innovation, och jag kan faktiskt inte kommentera deras produkt.

Känner ni till att Emåmejeriet har haft den här typen av produkt sedan tidigare?
– Jag har ingen aning, men jag hoppas att vi har koll på det i och med att vi ska ha koll på vår omvärld. Men vår utveckling och innovation sker på Arla och jag vet att framtagandet av de här nya produkterna pågått under flera år.

Men hur ser du på att kalla det här för “innovation” när produkttypen redan finns?
– Jag kan inte kommentera deras produkt överhuvudtaget. Jag är jättestolt över vår produkt, sedan får andra vara stolta över sina.

Även Otto barnmat har under åren lanserat livsmedelsprodukter som består av en kombination av mjölk och havre.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.