Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Arla utsett till årets stjärnvarumärke

Publicerad: 20 Februari 2018, 14:02

Arla är det varumärke som under 2017 stärkt sin position i YouGovs varumärkesmätning BrandIndex allra mest. För det vinner man Indikat och YouGovs pris Årets stjärnvarumärke.


Ämnen i artikeln:

ArlaIndikatYouGov

Varje år följer Indikat 35 ledande varumärken inom ramen för YouGovs varumärkesmätning BrandIndex. De 35 varumärkena väljs utifrån fem kriterier: marknadsledande, synligt i media, kreativt och belönat, internationellt och snabbväxande.

BrandIndex baseras på 160 dagligen genomförda intervjuer med svenskar 18 år eller äldre.

Det varumärke som under 2017 hade den mest positiva utvecklingen är Arla, varför mejeriet tar hem Indikat och YouGovs pris Årets stjärnvarumärke. Enligt undersökningen lyckades Arla under året höja sin genomsnittliga styrka från 18,7 till 26,5. Siffrorna motsvarar att omkring 300 000 svenskar fick ett mer positivt intryck av varumärket och att 250 000 fler personer än året innan kan tänka sig rekommendera Arla.

Enligt ett pressmeddelande är det Arlas satsning på kampanjen "Böndernas eget mejeri" som ligger bakom den positiva utvecklingen. I kampanjen har mejeriet gjort bönderna själva till talespersoner för Arla och den symboliska Arlakon.

– Det primära syftet med våra marknadsaktiviteter det senaste två åren har varit att gå tillbaka till våra rötter och låta bönder berätta om Arla som bondeägt kooperativ, säger Ann Freudenthal, ansvarig för varumärket på Arla Foods i ett pressmeddelande.

De främsta utmanarna till Arla var Norwegian, Volkswagen och Lidl.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ArlaIndikatYouGov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.