Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Arlas nästa drag i bråket med Oatly: Lanserar havredryck

Publicerad: 11 Februari 2019, 09:30

I år har Arla och Oatly utkämpat ett krig med mjölk och havre som vapen. Nu lanserar Arla laktosfri mjölk- och havredryck "perfekt för alla som vill testa nya spännande och hälsosamma produkter".


Ämnen i artikeln:

OatlyArla

2015 sedan förlorade Oatly mot Svensk mjölk i ett uppmärksammat mål i Marknadsdomstolen och förbjöds att använda delar av marknadsföringen som riktade sig mot mjölk.

Men kampen i mejerihyllan har knappast slutat där. 2017 lanserade Oatly en serie reklamfilmer som riktade en känga mot mjölkindustrin genom att ta spjärn mot skolmjölken och så sent som i förra året kom Arlas svar i Åkestam Holst 100-wattsbelönade kampanj "Bara mjölk smakar mjölk".

I dag väljer alltså Arla att ge sig in på Oatlys domäner. Visserligen har flera varumärken sedan tidigare lanserat sina egna varianter av havredryck, men med tanke på Arlas plats i den svenska mjölkproduktionskedjan och striden mot Oatly är det ändå anmärkningsvärt att varumärket lanserar en produkt som havredryck.

Arla Laktosfri Mjölk- & Havredryck som består av hälften mjölk- och hälften havredryck. I pressmeddelandet från Arla särskiljs produkten genom mjölkens "naturligt goda" egenskaper. Arla understryker också att drycken har "mer än dubbelt så högt innehåll av protein än vanlig havredryck"

I februari 2019 kommer Arla sammanlagt att släppa tre produkter som alla består av hälften laktosfri mjölkdryck och hälften havredryck: Original, Till Kaffet och Choklad.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

OatlyArla

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.