Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

ASAP Rocky-effekten: Så mycket omnämns varumärket Sverige

Publicerad: 25 juli 2019, 12:49

Foto: Mostphotos

Uppståndelsen kring varumärket Sverige har fullkomligt exploderat i världsmedierna och på Twitter, visar en mediemätning som Meltwater gjort på uppdrag av Resumé.


Ämnen i artikeln:

MeltwaterUndersökningPRSverigeVarumärke

Idag nådde ASAP Rocky-fallet sin kulmen. Rapstjärnan ASAP Rocky åtalades misstänkt för den misshandel som ägde rum på öppen gata i Stockholm den 30:e juni. Världen har följt fallet och trycket har varit hårt. Hundratusentals människor har skrivit på upprop om att den världskända rapparen ska släppas fri. Artister har bojkottat Sverige och ASAP Rockys management anlitade Lili Assefa som medierådgivare. Ja, till och med president Donald Trump gav sitt stöd när han skrev på Twitter att han skulle ringa Stefan Löfven.

Analysföretaget Meltwater har för Resumés räkning tagit fram siffror som visar hur Sverige har nämnts i samband med fallet ASAP Rocky. En hel del, visar det sig.

Sedan den 1:a juni har ASAP Rocky omnämnts i drygt 28 000 artiklar, och i 19 000 av dem omnämndes Sverige. Och nu läser du ännu en.

”Sverige har alltså gått från att i väldigt låg utsträckning varit omnämnt i relation till ASAP Rocky till att bli vara en central del av nyhetsrapporteringen kring artisten”, skriver Meltwater i en kommentar.

Flera världsstjärnor har uttryckt sitt stöd för rapparen via plattformen Twitter. Från den 1:a juni till idag har 985 000 tweets publicerats – nästan 40 procent av dem har omnämnt Sverige. Allra störst genomslag fick Donald Trumps tweet.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) July 19, 2019Just spoke to @KanyeWest about his friend A$AP Rocky’s incarceration. I will be calling the very talented Prime Minister of Sweden to see what we can do about helping A$AP Rocky. So many people would like to see this quickly resolved!

Här kan man se vilka värdeord som sökningarna innehåller mest.

Enligt Meltwater går det i detta fall inte att titta på tonaliteten i sociala medier, då nyheten i sig innehåller värdeladdade ord, och därför inte kommer kunna skiljas från inställningen till Sverige.

Vi kan även se hur sökordet ”Sweden” ökat kraftigt i Google Trends i samband med ASAP Rocky.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.