Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Åse Lindberg

Publicerad: 3 Oktober 2008, 07:49

Åse Lindberg, marknadschef på Skoda, som är en av de nominerade i 101 marknadschefer. Hon säger att det är viktigt att vara smartare i sina val nu under lågkonjunkturen.


Åse Lindberg.

Vad är bra reklam?
– Reklam som kräver lite mer. Som är lite klurig. Den ska inte vara för direkt utan ska kräva lite tanke.

Favoritreklam förutom den egna?
– Tele2:s reklamfilm med festande föräldrar är en favorit

Vad har betytt mest för ditt varumärkes framgångar det senaste året?
– Våra miljöbilar har sålt väldigt bra och reklamkampanjerna för dem har även de gått väldigt väl. Vi har precis lanserat en helt ny modell i dagarna. Vi har sett framemot det som barn på julafton, men det är självklart för tidigt att säga hur det har gått ännu.

Har ni förändrat sätten att kommunicera eller tänker ni göra det?
– Vi tänker inte ändra på något i vår strategi. Den är framtagen för att jobbas med under en längre tid.

Hur påverkar lågkonjunkturen er?
– Den påverkar hela bilbranschen självklart, men för vår del ser vi på den med tillförsikt. Försäljningsmässigt ligger vi på samma nivå som förra året och vi behåller våra marknadsandelar. Vi behåller marknadsandelarna även om de under tider som dessa är mindre värda.

Ändrar ni på något i er kommunikation eller mediemix?
– Det gäller att vara ännu smartare i sina val, att optimera i den mån det går. Vi har lagt en långsiktig strategi, men är självklart vaksamma för vad som händer.

Internet, vad gör ni där?
– Internet är jätteviktigt för oss. Bilbranschen är generellt inte så duktiga på webben, men vi har alltid en internetdel i varje kampanj vi gör.

Nya kanaler som ni håller ögonen på? Eller vad vill du pröva?
– Det finns mycket inom mobil som man kan göra. Vi kanske inte kommer att göra något där, men det är något vi tittar lite närmre på. Sedan finns det alltid saker att utveckla på nätet.

Utmaningar framöver?
– Vi försöker just nu att slå oss in på tjänstebilmarknaden. Det är den stora utmaningen för tillfället då vi inte har funnits där tidigare.

Öka eller minska investeringarna 2009?
– Jag tror att de kommer att ligga ungefär på samma nivå som i år.

Hur uppfattar du din roll som marknadschef?
– Jag försöker att jobba lite närmare försäljningen. Vi vill förstå våra återförsäljare då det är de som har kontakt med slutkunden.

Om ett år, var befinner ni er då?
– Jag hoppas att vi har tagit några fler marknadsandelar och att vi har ökat preferensen. Vi vill finnas med på den valbara lista över bilmärken som människor har när det är dags att köpa nytt.

Reklambyrå: DDB Stockholm
Mediebyrå: Mediacom
Pr-byrå; Har en intern pr-ansvarig
Investeringar 2007: 96 miljoner kronor brutto

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.