Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

AT&T i ny miljardaffär – köper Appnexus

Publicerad: 26 Juni 2018, 05:37

Analytiker förväntar sig att AT&T kommer göra ytterligare köp inom adtech-sektorn.

Foto: Luismt94 / Wikimedia Commons

AT&T annonserar den andra mångmiljardaffären på en knapp månad, Facebook släpper printmagasin och Amazon klättrar på annonsörsrankingen. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

AT&TFacebookHBOSVTAmazon

För bara några veckor sedan gick telekombolaget AT&T:s långdragna köp av Time Warner till slut igenom. Köpet annonserades redan 2016 men maldes därefter av de juridiska kvarnarna i knappt två år.

Och nu meddelar AT&T sitt andra stora bolagsköp på dryga två veckor när telekomjätten köper adtech-bolaget AppNexus. Prislappen ska enligt uppgift ligga på 1,6 miljarder dollar och bolaget kommer att bli en del av AT&T:s annons och analysavdelning. Analytiker tror att köpet är ett sätt för AT&T att ytterligare kapitalisera på sina investeringar i innehåll.

– Efter att ha lagt 150 miljarder dollar på traditionellt tv-innehåll och distribution, genom köpen av Time Warner och DirecTV, behöver de nu stärka sina digitala intäkter och dataavdelningar för att räkna hem den affären, säger Terence Kawaja, vd på investmentbanken Luma Partners, till The Drum.

AppNexus verktyg används främst av publicister för att sälja digitalt annonsutrymme. Analytiker väntar sig nu att AT&T kan komma att göra fler köp inom adtech-sektorn.

Facebook släpper printmagasin

Genom hela bolagets 14-åriga historia har Facebook fokuserat på digitala produkter. Men nu släpper man något som sticker ut, en tidskrift riktad mot företagsledare. Den nya tidskriften, Grow, kommer att ges ut fyra gånger om året och finnas tillgänglig på utvalda flygplatser och tågstationer. Innehållet är tänkt att inspirera företagsledare och tidningen har hittills publicerat stories om Paris resa mot en startup-stad och och intervju med /Nyden-chefen Oscar Olsson, det rapporterar The Drum.

Innehållet kommer även finnas tillgängligt digitalt.

SVT-vikarier protesterar under #oxåutlasad

Andelen fasta jobb för journalister har de senaste åren blivit allt färre och det finns många i branschen som vittnat om problemen med att hoppa från redaktion till redaktion. De som varit vikarier under en längre tid, tolv månader på samma avdelning, ska få företrädesrätt om en fast tjänst öppnar upp sig. Men många journalister blir innan dess "utlasade" och får byta avdelning eller arbetsplats. Nu uppmanar Journalistklubben på SVT de som har erfarenheter av utlasning att dela med sig av sin berättelse under hashtagen #oxåutlasad, det skriver Journalistklubben i ett blogginlägg.

Amazon – en allt större annonsör

På den svenska marknaden väntar många just nu på när Amazon ska offentliggöra sitt inträde i landet. Bolaget har redan köpt mark där man förväntas lägga sina lagerhallar och börjat anställa svensk personal. Men Sverige är inte den enda marknaden där bolaget utvecklar sin verksamhet. Även på hemmaplan i USA har bolaget stärkt sin närvaro och var 2017 landets fjärde största annonsör, i jämförelse med plats åtta 2016. Bolaget la 3,4 miljarder dollar på annonsering och marknadsföringsrelaterade aktiviteter under 2017, det rapporterar AdAge.

Efter presidentparodin – HBO blockeras i Kina

Enligt anti-censurorganisationen Greatfire.org är HBO:s sajt, inklusive HBO Asia, sedan i lördags helt blockerad för kinesiska användare. Sajten är även blockerad och dyker inte upp i sökresultat på Weibo (kinesiska motsvarigheten till Twitter).

Censureringen kommer efter att HBO-profilen och satirikern John Oliver i ett inslag gjort narr av den kinesiske presidenten Xi Jinping och kallat honom "den obehaglige farbrorn som fängslar 800 000 personer i sin källare, det rapporterar The Guardian.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

AT&TFacebookHBOSVTAmazon

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.