Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Återvinningsbar reklamfilm ska få fler att gå till batteriholken

Publicerad: 15 Oktober 2019, 07:09

Med en reklamfilm som vilket varumärke som helst kan stå som avsändare för hoppas branschorganisationen Recipo att fler ska återvinna sitt elskrot, den typ av återvinning som beräknas göra störst skillnad för klimatet.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

För tolv år sedan grundades organisationen Recipo av ett antal företag inom elektronikbranschen med målet att se över vilket ansvar de kan ta i förhållning till miljön, exempelvis genom att jobba för ytterligare återvinning av elskrot. Några av företagen som anslutit sig till organisationen är Elgiganten, Microsoft, Samsung och Sonos.

I går var det "International E-Waste Day", en dag vikt åt att uppmärksamma och uppmuntra till återvinning av just elskrot. Enligt Recipo skulle Sverige göra klimatbesparingar motsvarande 190 000 svenskars bilkörning om de bara återvann de 25 miljoner uttjänta mobiltelefoner som beräknas ligga hemma i byrålådor och bokhyllor. Enligt en rapport från Svenska miljöinstitutet är återvinning av elskrot den typ av återvinning som gör störst skillnad för klimatet, följt av textil och bildäck.

För att uppmärksamma "International E-Waste Day" tillgängliggjorde Recipo under gårdagen en reklamfilm som kan användas av vilket företag som helst. De som vill använda sig av filmen laddar helt enkelt upp sin egen logotyp och slutplatta och kan därefter lägga upp filmen, och till exempel informera om att elskrotet går att återvinna hos dem, i sina egna sociala medier. På så sätt hoppas man att kampanjen ska få så stor spridning som möjligt.

– För oss som återförsäljare inom hemelektronik och vitvaror är det självklart att delta i den här kampanjen. Vi kommer att göra vårt yttersta för att bidra till att vi tillsammans slår nordiskt rekord i insamling av elskrot, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten.

Idén till kampanjen kommer från Recipo själva medan Post STHLM bidragit med strategisk och kreativ stöttning. Produktionen står Grandpa Electric för.

– Människor tror att de gör miljön en tjänst genom att spara sin gamla elektronik. Tyvärr fungerar det tvärt om. För varje pryl som lämnas i byrålådan måste motsvarande metall brytas ur jorden, vilket innebär ett enormt koldioxidavtryck, helt i onödan, säger Josef Tapper, vd för Recipo.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.