Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

ATG lämnar Leo Burnett för Ogilvy

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

ATG har under de senaste månaderna sett över sina byrårelationer. Nu är det klart att ATG byter reklambyrå, från Leo Burnett till Ogilvy. (UPPDATERAD).


- Det stämmer. Vi har varit uppe i en utvärderingsprocess i höst. En handfull reklambyråer var med från start men till slut var det mellan två byråer valet stod - Leo Burnett och Ogilvy. Vi har också fått fantastiska presentationer av båda, säger Torbjörn Wik, marknadsdirektör på ATG. ATG har samarbetat med Leo Burnett i tre år och tillsammans har man gjort kampanjer för bland annat V75, V64 och årets nylansering Trio.- I grunden är vi nöjda med det jobb Leo Burnett har gjort och de har hjälpt oss att positionea våra varumärken. Men vi står inför en viktig utmaning i framtiden med ökad konkurrens, inte bara från Sverige utan även internationellt, och därför är vårt jobb med våra varumärken och vår marknadskommunikation en viktig fråga.- Det viktigaste för oss är förädlingen av vår strategiska kommunikativa plattform. Det är också på den punkten det känns som om vi kan komma vidare med bäst med Ogilvy som ny reklambyrå, säger Torbjörn Wik,. Ogilvy börjar arbeta med uppdraget på en gång, medan Leo Burnett kommer att göra klart alla inplanerade projekt för ATG. Det innefattar en ny reklamfilm som släpps strax efter jul och hela kampanjen för Olympiatravet som släpps under första kvartalet nästa år.Efter det blir det Ogilvys ATG-kampanjen som kommer att synas. Förändringen berör bara reklambyråsamarbetete. På pr-sidan forstätter ATG att arbeta med Hill & Knowlton och på mediabyråsidan med CIA.För Ogilvy är ATG är den nya kunden ytterligare en fjäder i hatten. Ogilvy har vunnit flera stora kunder den senaste tiden, som Marabou, Gevalia och Nordea - och nu ATG. ATG har varit en av Leo Burnett större kunder och för byrån är förlusten hård. Byrån har förlorat ett antal stora reklamkunder de senaste åren. Förutom ATG, har byrån även tappat SAS, Huyndai, Felix och Wedins Skor. Frågan är om förlusten av ytterligare en kund innebär att fler måste sluta på byrån.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.