Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Att 'gigga' är populärt inom media och marknadsföring, enligt undersökning

Publicerad: 27 juli 2021, 09:16

Att gigga är inte exklusivt för budbranschen. Många tjänstemän föredrar att jobba otraditionellt, enligt Gigstr/Svenska nomader.

Foto: Stina Stjernkvist/ TT + Pixabay

Åtta av tio föredrar att gigjobba, enligt en pulsmätning gjord av Svenska Nomader och Gigstr. Men vilken bransch man giggar inom är en viktig faktor.


Fenomenet gigekonomi har blivit allt vanligare, och främst kanske tankarna går till cykelbud som gigarbetare. Men enligt Svenska Nomader och Gigstr är det många tjänstemän som föredrar att arbeta på uppdragsbasis, det skriver man i en ny undersökning.

– Undersökningen är gjord bland Gigstr och Svenska Nomaders communityn, som till största del är representerade inom media, marknadsföring och liknande. Frilansare inom tjänstemannayrken är en väldigt stor grupp inom gigekonomin, men cykelbuden har fått en stor del av uppmärksamheten på grund av deras annorlunda arbetsvillkor, säger Alexander Åström som är marknadschef hos Gigstr. 

– Därför har vi mätt pulsen på giggande tjänstemän, och specifikt inom media och marknadsföring, i fokus, fortsätter han.

40 procent av de som svarat arbetar med kultur, media eller design. 26 procent arbetar med försäljning, inköp eller marknadsföring, och 21 procent med data eller IT. 8 procent uppger att de arbetar via ett bemanningsföretag, medan över 80 procent fakturerar antingen via egen firma eller egenanställningsföretag.

Av de som svarat kallar sig en majoritet för entreprenörer eller konsulter, snarare än extrajobbare eller giganställd.

77 procent svarade att de väljer att frilansa eftersom de föredrar det över en traditionell anställning, och många uppgav att den största utmaningen är att hitta uppdrag. Drygt 55 procent av de tillfrågade var nöjda med det timpris de fakturerar, men svarsgruppen som är 40 år eller äldre var mindre nöjda. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News