Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Att göra en sak i taget är väldigt underskattat”

Publicerad: 12 augusti 2022, 11:26

Julia Mjörnstedt Karlsten.

Göteborgsbaserade Julia Mjörnstedt Karlsten startade Ung Cancer för tolv år sedan, hon har fått pris av kungen, blivit utsedd till Årets mama och haft ett företag som säljer filtar. I dag är hon senior pr- och sociala medier-konsult på byrån Change i Göteborg. Så här stressar hon ned.


Ämnen i artikeln:

StressUng CancerGöteborgChangeNyheter

Tre stressfällor:

1. Ingen tydlig gräns mellan arbetstid och fritid

”När man jobbar med något man tycker om blir det lätt att man inte har tydliga arbetstider utan att man till exempel kollar mejlen snabbt när man lagar mat eller tar ett samtal i bilen på väg för att hämta barnen. Jag märker mer och mer hur detta påverkar mig och hur det aldrig riktigt känns som att jag är ledig.”

2. För lite dagsljus

”Jag tvingar mig själv att gå ut varje dag, oavsett väder. Att bara sitta inne eller bara vara utomhus när det är mörkt, vilket det typ jämt är den här tiden på året, påverkar mig negativt.”

3. Att inte göra en sak i taget

”Det är så lätt att tankarna och idéerna flyger i väg till andra projekt och uppdrag när man sitter med något och det är lätt att tänka 'äh jag gör lite på det nu'. Men att göra det man gör och göra en sak i taget är väldigt underskattat.”

Den här texten publicerades först i Resumés magasin.

Du hittar den i nummer 02/2022. Magasinet ingår i din prenumeration - och saknar du det går det att lösa här.

Tre grejer för att undvika stressfällorna:

1. Lägga bort datorn och mobilen

”Jag stänger alltid av notiser efter 17.00.”

2. Att ha ordning hemma och runt mig

”Lugn, ordning och harmoni på utsidan kan verkligen hjälpa ett kaotiskt inre.”

3. Skriva listor

”Jag älskar listor. Jag har listor på allt. Men skriv aldrig upp något på en lista som tar mindre än en minut att göra – det gör man direkt!”

Tre grejer för att motverka stress överlag:

1. Egentid på morgonen

”Jag har sedan ett tag tillbaka börjat gå upp en timme innan resten av familjen för att hinna vakna, ta en promenad, planera dagen och göra mig i ordning. Att vara färdig, landa och vara på bra humör när jag väcker barnen har gjort stor skillnad.”

2. Träning och rörelse

””Att träna, promenera eller bara röra på mig är den absolut bästa medicinen för all stress. Ändå är det tyvärr ofta det som bortprioriteras.”

3. Hänga med och lära av mina barn

”Finns inga som tar ner mig på jorden och tvingar mig att vara så närvarande som barnen.”

Det mest avkopplande som finns:

”Hänga i skogen med min familj och laga mat över öppen eld.”

Julia Mjörnstedt Karlsten

Ålder: 36.

Familj: Gift med journalisten Emanuel, barnen Billie, 8, och Frank, 5.

Uppväxt: Västra Göteborg.

Bor: Tillbaka där jag växte upp.

Karriär: Startade Ung Cancer, fått pris av kungen, blivit utsedd till Årets mama, jobbat på bland annat Welcom och Dragster. Är nu senior pr- & sociala medier-konsult på Change i Göteborg.

Medievanor: Pinterest, Omni och Instagram. Alldeles för mycket Instagram.

Bästa egenskap: Extremt effektiv och produktiv.

Sämsta egenskap: Blir lätt rastlös.

Oanad talang: Keramiker på fritiden.

Bästa tv-serien: Just nu vill jag se saker som får mig att må bra och då sätter jag alltid på ”Ted Lasso”, ”Hacks” eller ”Insecure”.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.