Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 16 April 2009, 13:50
Bilmärkena Audi och BMW har inlett en ny reklamduell i Kalifornien. BMW leder men har förlorat liknande utmaningar tidigare.
Reklamduellen mellan Audi och BMW sker på utomhustavlor.
Tyska premiummärket Audi stortsatsar på den amerikanska marknaden. Framför allt riktar man in sin reklam på Mercedes- och BMW-ägare.
I samband med lanseringen av nya modellen A4 har lokala Audi-säljare i södra Kalifornien gjort en kampanj som går rakt på sak. ”Your move, BMW” på stortavlor längs Los Angeles freeways. ”Your move” är ett klassiskt schack-understatement som enkelt översatt betyder ”Du har inte en chans”.
Bentley ger konkurrenterna fingret.
BMW tog det som en utmaning och fortsatte med schackmetaforerna, köpte upp utrymme på stortavlorna bredvid Audis reklam, drämde till med sin sportbilsmodell M3 och ”Checkmate”.
Nu väntar alla på Audis nästa drag. 2006 hånade de både tyska bilmärkena varandra för diverse mer eller mindre storslagna utmärkelser de fått under året. Japanska Subaru hoppade in i bilreklamkriget men till slut fick alla tre fick se sig slagna av ett långt finger från Bentley.