Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Audi och BMW i reklamduell

Publicerad: 16 April 2009, 13:50

Bilmärkena Audi och BMW har inlett en ny reklamduell i Kalifornien. BMW leder men har förlorat liknande utmaningar tidigare.


Ämnen i artikeln:

BMWAudi

Reklamduellen mellan Audi och BMW sker på utomhustavlor.

Tyska premiummärket Audi stortsatsar på den amerikanska marknaden. Framför allt riktar man in sin reklam på Mercedes- och BMW-ägare.

I samband med lanseringen av nya modellen A4 har lokala Audi-säljare i södra Kalifornien gjort en kampanj som går rakt på sak. ”Your move, BMW” på stortavlor längs Los Angeles freeways. ”Your move” är ett klassiskt schack-understatement som enkelt översatt betyder ”Du har inte en chans”.

Bentley ger konkurrenterna fingret.

BMW tog det som en utmaning och fortsatte med schackmetaforerna, köpte upp utrymme på stortavlorna bredvid Audis reklam, drämde till med sin sportbilsmodell M3 och ”Checkmate”.

Nu väntar alla på Audis nästa drag. 2006 hånade de både tyska bilmärkena varandra för diverse mer eller mindre storslagna utmärkelser de fått under året. Japanska Subaru hoppade in i bilreklamkriget men till slut fick alla tre fick se sig slagna av ett långt finger från Bentley.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BMWAudi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.