Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Audumbla Poolcat höll bara ett halvår

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

I våras slogs Audumblas två pr-byråer ihop. Tattoo och Spider Relations som sins emellan var mycket olika. Ett halvår höll äktenskapet. Tattos förra vd Pontus Nyström och fem konsulter lämnar Audumbla Poolcat och startar nytt.


Det finns inga lyckliga skilsmässor sägs det, men både Björn Nyblom från gamla Spider och Tattoos förra vd Pontus Nyström hävdar att man skils som vänner. Denna lösning är den bästa för båda parter. - Vid fusionen försökte jag vara en good sport, säger Pontus Nyström. Men hjärtat var inte med. Spider var ju rätt olikt Tattoo.Däremot har dialogen mellan Pontus Nyström och Björn Nyblom, numer vd på Audumbla Poolcat, hela tiden varit öppen, enligt dem båda.- Det var Björn som föreslog den här lösningen, som en välvillig gest, säger Pontus Nyström. Det är något som alla vinner på.Pontus Nyström tar med sig fem konsulter från Audumbla Poolcat, vilket innebär att där nu finns kvar 26 medarbetare. Av dem kommer tio från gamla Tattoo. Pontus Nyström och hans konsulter får med sig ett antal kunder från Audumbla Poolcat: bland annat Lewis, Polaroid, Ticket och Gallo.- Det är en ömsesidig lösning, och det ligger ingen konflikt bakom, säger Björn Nybloom. Som konsult måste du verkligen brinna för det du gör, annars fungerar det inte.När Tattoo och Spider fusionerades hade båda byråerna ett tufft år bakom sig. Men det var Spider som det såg riktigt mörkt ut för. Den byrån slutade 2001 med ett minusresultat på 3,5 miljoner kronor efter finansiella poster. Tattoo klarade sig jämförelsevis bra, deras finansnetto slutade på minus 56 000 kronor.Splittringen innebär också att den nya byrån inte längre kommer att ingå i Audumbla-nätverket. Vilka ägarna är vill Pontus Nyström inte avslöja.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.