Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Augusti

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Varumärkes-SM

Det vilar fortfarande en sommardoft över Varumärkes-SM. De varumärken som i förra mätningen gick fram mest har fortsatt öka: expansiva hamburgerkedjan Max och tv-intensiva Burger King ligger i topp i augusti. Max har höjt sitt värde 28 punkter jämfört med samma mätperiod förra året. Det är anmärkningsvärt högt.

Även GB håller kvar sin topposition: 17 punkter upp tack vare den varma sommaren.Värmen har uppenbarligen också påverkat törsten. De två konkurrenterna inom mineralvatten har satsat stort under sommaren. Det har nu fått effekt.
– Ramlösa har börjat kommunicera sina olika smakvarianter medan Loka bland annat står som sponsor för tv-programmet "Desperate housewives", säger Mats Isenberg , analytiker på trackingföretaget NMA som mäter hur varumärken utvecklas i ett sextiotal branscher jämfört med förra året.

Bredbandsbolaget har ökat sin uppmärksamhet rejält under augusti månad. En given förklaring är den draghjälp som bolaget får av moderföretaget Telenors. Satsningen ska understryka familjebilden.
– Bredbandsbolaget har även nyligen ändrat sin logotyp som nu inkluderar Telenors blåa symbol för att visa sin närhet till moderföretaget, säger Mats Isenberg.

Optikerkedjan Synsam ligger också kvar på höga nivåer från förra mätningen.
– Konkurrensen har satt större fokus på hela branschen, säger Fredrik Thunell , marknadschef för Synsam. Lågpris ställs mot varumärke och där är vi tydligast inriktade på varumärke och kvalitet.

Kampanjmässigt har Synsam också agerat annorlunda i sommar jämfört med tidigare år.
– Vi har skruvat på hela mediemixen och förstärkt i samtliga medier. Kampanjerna också har varit flera än normalt.

– Det finns en större varumärkesmedvetenhet jämfört med tidigare. Och eftersom vi arbetar med de stora varumärkena gynnas vi av den trenden. . Storsäljarna skiftar lite mellan olika regioner i landet.

Vilka varumärken är starkast runt Stureplan?
– Gucci, och YSL. Vi har också sett en mycket stark utveckling för Michael Kors och Fendi. Bland de tävlande är ordningen återställd. Efter en tillfällig sommarsvacka återtog Mats Wester , marknadsdirektör Spendrups, täten. Samsung gav honom en stor skjuts framåt Mats Westers varumärkesplaceringar har stigit 20 punkter sedan förra mätningen. Men det har varit ett förhållandevis volatilt innehav över tiden.

Varför dessa stora variationer?
– Eventuellt kan NMA:s övergång till att göra undersökningar över internet spela viss roll. Din shortlist blir större när du får svara via internt jämfört med att bli uppringd.

– Cdon och Loka har annars växeldragit varandra i sommar. Vi har gjort en gemensam promotionkampanj där den som köpt en Loka också fått ladda ned en låt gratis hos Cdon. Den har varit extremt framgångsrik.

Samsung är din bästa investering, varför valde du den?
– NMA har kategoriserat Samsung som mobiloperatör, men förutom en hög innovationsgrad inom mobiltelefoni, är produktutvecklingen hög inom andra kategorier som skärmar för tv och bild. Det får givetvis effekter på resultaten.

Vad tror du om fortsättningen?
– Cdon och Samsung kommer att hålla i sig. Och ju närmare ju vi kommer, desto mer tror jag att Netonnet ökar. Jag väntar också på att Lindex ska börja röra på sig.

Peter Willebrand
peter.willebrand@resume.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.