Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Augusti

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Felix försök att kopiera Heinz hjälpte inte. Felix rasar och ökar i augustimätningen.

Snacka om ketchupeffekt! Heinz är vinnare och Felix förlorare i varumärkes-SM under augusti. För Heinz är det marknadsföring i butikerna under sommaren som har ökat kännedomen om varumärket.
VMSM Svenskarna äter mest ketchup i hela världen. Fast svensk ketchup har länge stavats Felix.  
Att ta sig in på den marknaden kan tyckas ha varit en omöjlig uppgift. Men augustisiffrorna i VMSM visar att Heinz rejält har stärkt sitt varumärke på den svenska marknaden. Och vägen dit har gått via butik:
– Vi har i sommar haft en stor butikskampanj – Tasty summer – där vi lyft fram våra produkter. Genom tävlingar och event har kunderna uppmärksammats på Heinz ketchupsorter, men också på våra andra varumärken som HP-sås och Heinz bönor, säger Sara Karlsson, brand manager på svenska Heinz.
Ketchupmarknaden är generationsdelad.
– Förutom att vara tillbehör till hamburgare och korv, har ketchupen en bredare roll i Sverige. Det förgyller vardagen för barnfamiljen, den fattige studenten och är ingrediens i många maträtter. Ändå finns det egentligen bara två varumärken som krigar om konsumenterna. Felix, som barnen älskar, och Heinz för finsmakaren, säger Malin Odell, undersökningskonsult på NMA, Nordisk Medieanalys.
Det handlar också om en duell mellan en global och en svensk varumärkeslegend: Henry John Heinz och Herbert Felix.
– Felix lanserade under sommaren en ny ketchup med grundaren Herbert Felix på flaskan. Jag ser det lite som en kopia på Heinz, ett försök att vara genuin. Felix fick en viss effekt av lanseringen, men Heinz snodde också åt sig en hel del av uppmärksamheten. Felix lyckas inte heller upprätthålla effekten i varumärket under augusti, utan tappar rejält till huvudkonkurrenten, som upplever sin bästa månad hittills i år, säger Malin Odell.

Ica ny på banan
Även en annan aktör har dykt upp i ketchupkriget, Icas egna ketchup. Det kan vara ytterligare en orsak till Felix tappar. Felix kunder har kortare väg till Icas ketchup än vad Heinz kunder har.
Augustisiffrorna är också behaglig läsning för hemelektronikkedjan Expert.
– Vi bytte sätt att kommunicera i våras och det börjar ge effekt. Vi ger en tydligare association till vårt arv. Expert är en stor kedja med många butiker. Genom att centralisera marknadsinvesteringarna har vi gjort kommunikationen mer homogen, säger marknadschefen Fredrik Öhlund, Expert.
En aktör som har ökat sina reklaminvesteringar under våren är Svenska Spel. Deras onlinepoker ökar också i VMSM. De utländska bolagen har generellt sett minskat sina reklaminvesteringar under våren, och fler av deras pokersajter tappar också i augustimätningen.
Kvar i ledningen för varumärkes-SM är Tina Bengtsson, marknadsdirektör för Findus, med 24 punkter. Tätt följd av Kirsi Harju, Samsung, med 23 punkter.

Så genomförs VM-SM

Så genomförs VM-SM: Varumärkes-SM är Resumés och analysföretag Nordisk Media
Analys tävling. Underlaget bygger på NMA:s mätningar av hur attityden till varumärket iett fyrtiotal branscher förändras jämfört med föregående år. Förändringen i de tävlandes portföljer kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.