Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

B-Reel gör ny skräckis för Doritos

Publicerad: 24 september 2009, 09:23

Snacksjätten Doritos Hotel 626 var en av förra årets mest uppmärksammade och prisade kampanjer. Nu kommer Goodby, Silverstein & Partners och B-Reel med uppföljaren: Asylum 626.


Varför ändra ett vinnande koncept?
När Goodby, Silverstein & Partners och B-Reel lanserade Hotel 626 inför förra årets Halloween var skräcktemat inte oväntat. Men genomslaget för den suggestiva skräckupplevelsen blev enormt. Och Hotel 626 utsågs som en av förra årets bästa kampanjer.

Nu fortsätter de båda byråerna på skräcktemat – analogiskt.
Asylum 626 heter skräckupplevelsen som framförallt ska få den amerikanska publiken att minnas klassiska smaker som nu återlanseras.

Intresset för skräck understöds av den retrotrend inom skräckfilmsgenren som nu pågår i Hollywood.
Asylum 626 går också steget längre mot filmformatet jämfört med föregångaren, skriver amerikanska Creativity som intervjuat Goodby cd:s Hunter Hindman, Rick Condos och Mark Sobier.
– Det ser helt enkelt bättre ut. Vi filmade mycket mer tillsammans med våra talangfulla vänner på B-Reel Film, säger Sobier till Creativity.

Hotel 626 filmades på ett övergivet svenskt mentalsjukhus. Och som namnet antyder utspelar sig också Asylum 626 på ett mentalsjukhus, men i Litauen.
Det svenska sjukhuset har rivits sedan förra året.

Besökarna på sajten vaknar upp somen  patient på ett operationsbord där en galen kirurg står redo med lobotomeringssågen i hand. Sedan väntar en rad överraskningar.
Det är samma öppettider som förra året, från 18.00 på kvällen till 06.00 på morgonen.  

Asylum 626 har även flera inslag av sociala medier jämfört med föregångaren.
– Vi har betydligt färre 3D-animationer i år. Alla scener, med undantag för en, är filmade på riktigt. Det ger en mer filmkänsla, och mindre tv-spelskänsla. Och gör hela filmupplevelsen mer realistisk, säger Sobier. .

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.