Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Babba C Riveras byrå till Sverige – siktar på global expansion

Publicerad: 7 mars 2019, 08:08

Aida Vrazalica och Babba C Rivera.

Foto: David Luo

Babba C Rivera tar sin byrå bybabba till Sverige, med målsättningen att erbjuda en kommunikationsmodell för nästa generations varumärken. Ny vd för Sverigekontoret blir Aida Vrazalica.


Ämnen i artikeln:

Babba CanalesForbesUber

Babba C Rivera, tidigare Canales, gjorde sig ett namn som den som kickstartade Uber i Sverige och tog sig 2016 in på affärstidningen Forbes prestigefyllda lista "30 under 30". 2017 lämnade hon Uber för att flytta till New York och en roll som varumärkeschef på startupen Away.

Bara ett halvår senare lämnade hon Away för att istället starta den egna byrån bybabba inom varumärkesmarknadsföring. Byrån har New York som bas och har sedan lanseringen i maj 2017 jobbat med amerikanska och svenska kunder såsom Glossier, Ritual, Mini Rodini och ATP Atelier.

Nu expanderar bybabba till Europa genom etableringen av sitt Stockholmskontor. Byrån har har flera svenska kunder som efterfrågat support utanför New York, samtidigt som internationella kunder efterfrågat byråns erbjudande för den skandinaviska marknaden.

En av bybabba Sveriges första kunder är dejtingappen Bumble, och uppdraget att hjälpa till att lansera varumärket på den nordiska marknaden.

Ambitionen med Sverigekontoret är ett första steg mot global etablering, säger Babba C Rivera till Resumé.

– Ambitionen med bybabba har från dag ett varit att vara en global byrå som finns där våra kunder behöver oss. Stockholm är ett naturligt val och givet min bakgrund vi har ett stort nätverk här, jag är i Stockholm regelbundet och vi har tidigare aktiverat både events, kampanjer och projekt på svenska marknaden.

Som ny vd för bybabba Sverige har Aida Vrazalica anställts. Hon har jobbat 12 år inom modeindustrin i Milano, London och Stockholm, med svenska varumärken som Stutterheim och Sandqvist.

– Det känns fantastiskt att få den här rollen och visar även på hur vi som företag har för intention att bygga vårt bolag – på ett icke traditionell sätt, säger hon.

– Jag ser fram emot att fortsätta med arbetet kring ett mer inkluderande modesverige, men framförallt en mer inkluderande kommunikationsbransch. Babbas och min vision är väldigt enad på den fronten, vi är här för att sprida och utforma relevanta kampanjer, strategier och aktiveringar för varumärken som behöver vår expertis inom vad nästa generation efterfrågar och intresserar sig för.

Vad kommer det innebära för er att ha närvaro i Europa och Sverige?
– Det innebär att vi kan jobba mer globalt med våra kunder samt att det öppnar dörrar för spännande projekt i Sverige för kunder som är nyfikna på en ny modell. Sverige är ofta i framkant med att anpassa sig och anamma nya kommunikationssätt och vi ser fram emot att sätta den tonen tillsammans med våra kunder och samarbetspartners, säger Aida Vrazalica.

På vilket sätt kommer ni särskilja er från svenska konkurrerande byråer?
– Vi skräddarsyr våra aktiveringar för varje kund. Vi har inte ett one size fits all-erbjudande och vi ställer oss personligen frågande till värdet av traditionella showrooms och pressmeddelanden, samt den gamla byrå-modellen med oftast väldigt långa och oflexibla kontrakt. Vi tänker på oss själva som en förlängning av våra kunders marknadsteam och är alltid där för vad som är bäst för kunden, även om det innebär förändringar i strategin. Mångfald är ytterligare en fråga vi brinner starkt för och det är något vi kommer ha med i alla led av vår kommunikation.

Vilka särskilda utmaningar ser ni på den svenska marknaden?
– En av utmaningarna är helt klart att många Svenska varumärken sitter fast i gamla avtal de inte längre vill ha. Det sätter såklart en unik utmaning men samtidigt talar det ett tydligt språk: varumärken borde inte ha kvar byråer på grund av komplicerade avtal, en byrå borde vara ett aktivt val, säger Babba C Rivera.

– I övrigt ser vi inte utmaningar utan snarare ett mission att ändra hur pr- och kommunikationsbranschen funkar, lägger Aida Vrazalica till.

– Målsättningen är att öppna upp och bygga en ny byråmodell som är på kundens sida, vi kommer att fortsätta experimentera och initiera vad det innebär i dagens klimat. Med allt vi gör på en global nivå så är vår målsättning att erbjuda en kommunikationsmodell för nästa generations varumärken men även mottagare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Babba CanalesForbesUber

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.