Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bakslag för Oatly - förlorar rättstvist

Publicerad: 10 augusti 2021, 08:52

Oatly stämde det brittiska bolaget Glebe Farm för varumärkesintrång: man tyckte att produkten Pureoatys design var snarlik den egna havredrycken. Men domstolen i London ställde sig på Glebe Farms sida.


Ämnen i artikeln:

Oatly

Adweek beskriver tvisten som en klassisk David mot Goliat. Oatly menade att namnet, Pureoaty, varit alltför likt Oatly, och att förpackningen också påminde om deras. Målet avfärdas nu alltså av domstolen.

Glebe Farm Foods ltd. är ett familjeägt företag vars bolagsvärde är 5 miljoner pund, eller drygt 60 miljoner kronor. Det är en bråkdel av Oatlys bolagsvärdering på över 80 miljarder.

Philip Rayner, som äger Glebe Farm, säger i ett pressuttalande att han är nöjd med beslutet.

– Hotet från den här stämningen, som ställer vårt ”utmanar”-märke mot ett multinationellt företag, har legat över oss i mer än ett år. Vi var alltid säkra på att vi inte gjort något fel, något som rätten nu också håller med om, säger han.

Till Breakit säger Oatlys pr-chef Erica Wigge att man accepterar beslutet och önskar Glebe Farms lycka i framtiden. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News