Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Balett ska sälja Ikeas kök

Publicerad: 8 Oktober 2009, 09:44

F&B har gjort en musikalisk balettfilm för Ikeas köksluckor. Jesper Kouthoofd har regisserat.


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på GJesper KouthoofdForsman & BodenforsIkea

Filmen vill visa Ikeas köksluckor på ett roligt sätt.
–Man letar ju alltid efter nya roligare sätt att presentera produkterna. Här gjorde vi en köksluckesymfoni för att visa hela bredden och alla kombinationsmöjligheter på ett lekfullt sätt, säger Anna Kask, ad på F&B.

Musiken är specialskriven för filmen av musikproduktionsbolaget Riviera. Inspelningen av de två tv-spotarna på 20 resp 45 sekunder tog tio dagar. Förklaringen är att alla luckor flyttades för hand, plåtades i stillbilder som lades ihop till en film.
–Vi gjorde en balett, en dans av produkterna, säger Jesper Kouthoofd.
–Tekniken är att vi plåtade stillbild för stillbild. En sekund är alltså 25 bilder. Det var ett mycket tidskrävande och minutiöst arbete.

Arbetsgrupp: Ikeas kökssymfoni

Kund: IKEA Sverige
Uppdragsgivare: Ulrica Söderbergh
Byrå: Forsman & Bodenfors
Projektledare: Philip Mascher
Produktionsledare: Alison Arnold
Byråproducent: Charlotte Most
Copywriter: Fredrik Jansson
Art Director: Anna Kask
Formgivare: Jerry Wass
Web producent: Eva Råberg
Regissör: Jesper Kouthoofd
Produktionsbolag: Kouthoofd Inc.
Stillbildsfotograf: Emil Larsson / Adamsky
Musik: Riviera

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.