Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Barack Obama gör rekordfilm

Publicerad: 31 Oktober 2008, 09:40

Ikväll slås alla rekord i politisk annonsering på amerikanska tv-nätverk. Obamakampanjen har köpt en halvtimmes reklamtid på fem nätverk med start 20.00. ABC skulle också visat reklamfilmen, men erbjöd först Obamakampanjen en annan tid. När de sedan ångrade sig fick de själva nobben.


Barack Obamas kampanj slår rekord. Foto: Barackobama.com

Ikväll klockan åtta kommer ABC-tittarna att kunna se ännu ett avsnitt av "Pushing Daisies", en timslång dramaserie.

De som i stället tittar på CBS, Fox, NBC, Univision eller MSNBC kommer att få se en halvtimmeslång reklamfilm från Obamakampanjen.

Vad filmen egentligen innehåller är kampanjledningen förtegen om.
– Den kommer att presentera Obamas plan för att vända ekonomin och få landet på rätt väg igen, säger Nick Shapiro, talesman för kampanjen till nyhetsbyrån AP.

Den halvtimmeslånga reklamfilmen är det största reklamsatsningen någonsin i amerikanska valrörelser. Bara reklamplatsen på nätverken kostar kampanjen runt en miljon dollar per nätverk. Till det kommer produktionen av filmen, på ett okänt belopp.

När Obamakampanjen ville köpa 20.00-tiden hos ABC fick de alltså ett nej. ABC-ledningen ville inte flytta på "Pushing Daisies", utan erbjöd i stället andra tider i de första kontakterna.

Men sedan ångrade sig ABC och var plötsligt beredda att sälja tiden under onsdagskvällen. Då fick de svaret att kampanjen redan styrt om till andra kanaler, och inte längre var intresserade.

Obamakampanjen har från start medvetet valt bort Fox News, som anses prorepublikansk. Däremot ville de annonsera på CNN, men fick nej till en så lång tv-film från kanalen.

Obamakampanjen har råd att spendera pengar på tv-annonsering även i sluttampen av valrörelsen. Hittills har de samlat in över 600 miljoner dollar i bidrag från sina sympatisörer.
Den amerikanska presidentvalskampanjen slår också alla rekord i tv-tittande. När Obama höll sitt tal vid demokraternas konvent sågs det av 38 miljoner tittare.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.