Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Barbro Ohlson Smith

Publicerad: 22 juni 2009, 17:27

Barbro Ohlson Smith, svensk designlegendar, som lett en workshop om hur design bygger varumärken på Cannesfestivalen under måndagen.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsBarbro Ohlson Smith

Barbro Ohlson Smith. Foto: Resumé

Hur var det?
– Det var jätteroligt. Inspirerande. Det var människor från så många delar av världen; Latinamerika, Östeuropa, Asien, ja till och med en man från afrikanska Ghana.

Hur många deltagare var det?
– Det var fullsatt så det var väl drygt 80 personer.

Vad gjorde du?
– Jag körde mitt Visual Brandning-föredrag som jag översatt och byggt ut med internationella case. Det handlar om hur företag jobbar med visuell identitet i sitt varumärksbyggande. Vilka som lyckas och vilka som inte lyckas. Och varför.

Bygger inte en workshop på att deltagarna ska jobba själva?
– Jo, sedan delade vi in dem i åtta grupper och de fick ta fram fem orsaker till att kunderna står i vägen för arbetet med visual branding. De började jobba ihop direkt fast de aldrig hade träffats förut. Det var roligt att se. Sedan fick de redovisa för varandra vad de kommit fram till. Efter det fick de en ny uppgift att ta fram fem argument till kunden för att de ska jobba med visuell identitet.
– I en grupp hamnade bara Procter & Gamble-folk från kundsidan. Det blev lite spännande.

Vad kom fram i diskussionerna?
– Många hade liknande erfarenheter, vilket byggde band mellan deltagarna. Det finns en frustration som alla känner igen.

Vad fick du för respons?
– Fantastisk. Många refererade till föresläsningen i presentationerna och kom fram för att prata vidare efteråt.

Förra året var första året designkategorin ingick i tävlingen. Hur står sig designkategorin i festivalen?
– Jag vet inte riktigt när det gäller själva tävlingen. Men bara att de har flera designseminarier och workshops är ju bra. Det visar att de tycker att design är viktigt.

Har festivalen satt sig i designvärlden?
– Jag tror det. Men det kan nog växa och bli ännu mer angeläget.

Vad får du betalt?
– Äran. Och publiken. Man får inte betalt i pengar. Men för mig är det en investering. Man får chansen till bra möten med människor.

Du hoppas på inbjudningar till fler jobb runt om i världen?
– Det hoppas jag på. Jag är glad att det finns ett intresse för detta för jag brinner verkligen för det.

Vilket är ditt bästa case som visar på ökad försäljning med hjälp av design?
– Nespresso. Där har de jobbat med visual branding från början. Design är en stor del av den framgången.

Till sist: vad önskar du dig mest av allt just nu?
– Att fira att jag har gjort det här tillsammans med alla på byrån. Vi har jobbat hårt på detta, allihop och nu ska vi äta och dricka gott.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.