Nyheter
Barn i Stockholm far illa av lågkonjunktur – Stadsmissionen släpper ny kampanj
Publicerad: 15 maj 2023, 07:35
Barn får det sämre när det ekonomiska läget är dåligt.
Foto: TBWA
Utsattheten ökar i Stockholm – Stockholms Stadsmission släpper därför en insamlingskampanj som TBWA ligger bakom.
Det ekonomiska läget i Stockholm är allvarligare än på många år. Höga matpriser och dyrare omkostnader drabbar alla, men värst drabbas de som har små eller inga marginaler till att börja med.
– Vi ser en mycket oroande utveckling i Stockholmsområdet där fler personer söker sig till oss för att få stöd och som helt enkelt inte får pengarna att räcka till. Det är många som drabbas och tyvärr också väldigt många barnfamiljer, säger Lotta Sydäng Melin, teamchef marknadskommunikation på Stockholms Stadsmission, i ett pressmeddelande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Därför går Stockholms Stadsmission ut i en insamlingskampanj som sätter fokus på barn, hunger och hur den ekonomiska utsattheten drabbar särskilt barnfamiljer. Syftet är att samla in pengar till organisationens verksamheter som stöttar barn, unga och deras familjer.
– Vi vet att barnen drabbas extra hårt när familjen är utsatt. Det kan handla om att man inte har mat så det räcker, men också att man känner en oro för att pengarna inte ska räcka till. Många barn tar på sig ett vuxenansvar som de är alldeles för unga för. Det ville vi lyfta fram, säger Elin Hjelte Art Director på TBWA
Kampanjen med budskapet ”Vissa saker ska barn slippa veta” lanseras i dagarna och pågår till den 2 juli.
Arbetsgrupp
Stockholms Stadsmission
Mikael Sallander Hellman, Marknadschef
Lotta Sydäng Melin, Teamchef marknadskommunikation
Johan Uggla, Teamchef Insamling
Anders Ståhl, Ansvarig privatgivare och analys
TBWA
Jörn Arnell, Projektledare
Pernille Nylén, Produktionsledare
Svante Ahlman, Copy
Elin Hjelte, AD
Fanny von Pongracz, Formgivare