Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bästa analytikern tror branschen har vänt

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Sveriges bästa medieanalytiker heter Rasmus Engberg. Det visar Affärsvärldens årliga ranking. Och nu ha kommer han med hoppfulla ord till branschen. - Jag tror att reklammarknaden har vänt och det kommer att gynna bolag som har bra reklamexponering.


Rasmus Engberg jobbar på Handelsbanken och har varit helt specialiserad på mediabolag sen januari år. Tidigare hade han en bredare bevakningsbas på Deutsche Bank. Han tror att den förändringen ligger bakom topplaceringen i Affärsvärldens ranking. Han har förut kommit tvåa och trea.- Jag har en annan roll nu än tidigare, jag har mer fria tyglar, säger han.Vilka bolag tror du kommer att gå bra framöver?- MTG, Metro och Schibsted. De kommer ur en extremt tuff marknad och det kommer att gynna dem. Det lite märkliga är att de bolagen har blivit billigare och billigare ju närmare vändningen vi har kommit. Det är ovanligt.Och vilka förlorare ser du?- Jag kan tänka mig att det tar längre tid innan det vänder för Eniro. Sen tror jag generellt sett att det blir fortsatt tufft för tidningar, både veckotidningar och dagstidningar.Din far Peppe Engberg är vd för MTG Publishing, vilken är din analys om dom?

- Det är ju en tidning (Finans Vision, red anm) som bara har några månader på nacken och det konceptet kommer vi att kunna utvärdera någon gång under nästa år. Metro tar tre år till break-even ungefär och det här är ett Metro-koncept så det ligger helt i linje. Vårt antagande är att man ska ligga på break-even 2005. Men det blir tufft för dem om marknaden fortsätter vara dålig.Andraplatsen på Affärsvärldens ranking togs av Stefan Brännlund på Nordea och trea kom Peter Dahlander på Carnegie.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.