Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bättre resultat än väntat för Facebook – vill satsa på annonsering i Messenger

Publicerad: 27 Juli 2017, 07:44

Foto: Wikimedia Commons

Facebooks Q2-resultat överstiger analytikernas prognoser och Mark Zuckerberg avslöjar kommande satsning på annonsering i chatplattformen Messenger.


Ämnen i artikeln:

Facebook annonseringFacebookMark ZuckerbergFacebook Messenger

Efter att Google i måndags släppte sina resultat för Q2 var det idag dags för Facebook. Tillväxten, 45 procent i jämförelse med tidigare år, är betydligt långsammare än under rekordåret 2013 men fortfarande starkare än analytiker förutspått. Facebook har rapporterat minskade intäktsökningar de senaste fyra åren. Omsättningen under Q2 landade på 9,32 miljarder dollar med en vinst på 3,9 miljarder dollar. Den största tillväxten sker på den asiatiska marknaden.

Anledningen till de låga prognoserna är att Facebook visat på låg tillväxt i yngre målgrupper samt att man haft svårt att hitta större intäktskällor och annonsytor bortom annonsering i användarnas flöden. Av Facebooks totala annonsintäkter, 9,16 miljarder dollar, kommer 87 procent från mobilen.

Facebook berättade förra månaden att man för första gången överstigit 2 miljarder användare, varav 1,32 miljarder använder tjänsten dagligen.

Något som fick aktiehandeln att rusa var vd Mark Zuckerbergs uttalanden om att han vill snabba på satsningen gällande annonsering i Messenger och WhatsApp, Facebooks chatplattformar. Den 11 juli berättade Facebook att man utökat testerna kring annonsering i plattformen. Hittills har annonslösningen endast testats på användare i Australien och Thailand. Messenger och WhatsApp har 1,2 respektive 1,3 miljarder användare.

– Utvecklingen med Messenger-annonsering hade gärna fått gå lite snabbare men jag är övertygad om att vi i slutändan kommer att hitta en bra långsiktig lösning, berättade Zuckerberg. Det strategiskt viktigaste för oss är att våra användare organiskt börjar interagera med företag genom Messenger samt interaktionen fungerar bra från båda håll.

Han berättade även att videoannonseringen förväntades öka de kommande åren.

– Videoannonsering kommer att spela en allt större roll de kommande två-tre åren, förmodligen mer avgörande än de satsningar vi just nu genomför på Messenger och WhatsApp.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.