Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Bauer Media kände till plagiat i podden

Publicerad: 4 Oktober 2019, 06:28

En av Sveriges största annonssäljare Bauer Media kände till att det förekommit plagiat i podden Svenska Mordhistorier – något som fått Com Hem och Preem att hoppa av som annonsörer. Det är en av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookBauer MediaMorgonsvepet

Podcasten Svenska Mordhistorier och systerprogrammet Svenska Rån har hamnat i blåsväder de senaste veckorna. Anledningen är att podden har plagierat texter från diverse olika källor utan att uppge ursprungskällan. Det fick bland andra Com Hem och Preem att hoppa av podden som annonsörer. I förra veckan, när SVT intervjuade programledaren Sebastian Krantz skyllde han felen på den mänskliga faktorn.

Nu skriver SVT att även distributören Bauer Media, en av Sveriges största annonssäljare, känt till plagiatproblemen i minst ett års tid. Att poddar återkommande har raderats och redigerats men att upphovsrättsintrånget fortsatt ändå och att man även fortsatt sälja och placera ut annonser i poddarna. Journalisten Malin Nilsson kontaktade Bauer Media redan i november 2018, efter att hon upptäckt plagiat från hennes text. I ett mejl till SVT svarar Bauer Medias gruppmarknadschef Jakob Gravestam:

"Det stämmer att vi även tidigare uppmärksammats på möjliga intrång i upphovsrätten. Då, precis som nu, gjorde vi en utredning och tog vi bort det aktuella materialet. Vi har en dialog med Dabozzi Media, de har brustit i kontroll och gör nu en större utredning av alla produktioner".

SVT: Ser ni något problem med att sälja annonser till podcasts som innehåller, eller kan misstänkas innehålla, plagierat material?
– Absolut. Det är helt emot våra principer. Vi tar omedelbart bort allt material som vi misstänker kan vara kopierat.

Tiktok vägrar politiska annonser
Nu har den populära sång- och dansappen Tiktok gått mot strömmen i sociala medier-världen och bestämt sig för att bannlysa politiska annonser. Detta då bolaget bakom appen menar att politiskt innehåll inte passar ihop med vad de kallar den positiva och uppfriskande miljö som finns på plattformen.

– Alla annonser som vill finnas hos oss måste passa in i standarden för vår plattform, politiska annonser är per se inte något som passar vår plattform, säger Blake Chandlee, VP globala affärslösningar på Tiktok, till Techcrunch.

Instagram släpper ny chatt-app för nära vänner
Threads heter appen som är helt ny och tänkt att enbart användas av nära vänner. Syftet är att användare ska kunna dela meddelanden, foton och videoklipp med utvalda kontakter som finns på Instagram. Dessutom ska mer initierad data delas, som kanske inte lämpar sig för ett offentligt sammanhang. Exempel på sådan data är geografisk position. Appen rullar ut globalt just nu och finns för både IOS och Android. Det skriver The Verge.

Ytterligare studier tyder på att Facebook gör oss deppiga
Facebook framkallar depressionsliknande känslor. Ja, i alla fall om man tror studien "The Economic Effects of Facebook" som baserar sig på en undersökning med 1769 studenter vid ett universitet i Texas. Studenterna delades in i två grupper: En som inte gick in på Facebook på en vecka och en som använde det fritt. Det visade sig att de som inte alls använde Facebook bland annat åt ute färre gånger, gjorde färre impulsköp och blev mer produktiva och effektiva.

"Vår studie kring effekterna på nyhetskonsumtion, depressionskänslor och dagliga aktiviteter visar att Facebook har en markant effekt på flera viktiga aspekter av livet som inte är kopplade till att bygga eller upprätthålla sociala nätverk", konstaterar forskarna bakom studien. Det skriver Techspot.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.