Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bengt Braun: "Inte säkert att Bonnier kan undvika minus"

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

År 2001 blir ett svart år för Bonnierkoncernen. Dagstidningarnas svaga utveckling kan leda till att koncernen som helhet kan hamna på minus i år.Det konstaterar vd Bengt Braun i ett brev till Bonniers medarbetare.


Bengt Braun skriver i sitt brev att år 2001 blev det besvärligaste i mannaminne för den delen av koncernen som är beroende av annonser."I likhet med de flesta mediebolag i världen kommer Bonnier AB att notera en rejäl resultatförsämring. Det är möjligt, men tyvärr inte helt säkert, att vi kan undvika ett minus på sista resultatraden", skriver Bengt Braun.De stora tappen kommer främst från dagstidningarna DI, DN, Expressen och Sydsvenskan. Enligt Brauns brev är DN:s annonsvolymer de lägsta sedan mätningarna började på 60-talet. Andra orosmoment är Expressens rasande upplaga och Dagens Industris skotska systertidning Business a.m.Men allt är inte svart. De som har gjort bra ifrån sig under året är bland annat bokförlagen, danska Bonnier Publications tidskrifter, Bonnier Affärsinformation, SF Bio, Svensk Filmindustri, Scandinavian Home Entertainment och Bonnier Music.Nästa års tuffare budgetar, med betydande besparingar, kommer att leda till förbättring av resultatet. Bengt Braun ger också regeringen beröm. Dels för att mediekoncentrationslagen inte blev av och dels för att momsen på böcker och tidskrifter kommer att sänkas. Men lobbyingarbetet är inte över:"Vi lägger nu kraft på att också få bort den djupt orättvisa reklamskatten", skriver Braun.Trots stora nedgångar i absoluta tal, så konstaterar Bengt Braun, att koncernen tar marknadsandelar. Och att han kan se ljust på framtiden."Vi kommer att gå stärkta ur svackan när det så småningom vänder uppåt igen", skriver Braun avslutningsvis.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.