Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 1 september 2010, 15:39
Peter Eriksson, vd på Grayling och specialist på ir-kommunikation. Börsnoteringar står som spön i backen just nu. Vad bör man tänka på rent kommunikativt?
truetrue2010-08-11T10:36
– Verksamhetskriser övergår alltmer till kommunikationskriser. Här är BP ett tydligt exempel. För att minimera riskerna bör man långt innan börsintroduktionen fokusera på att presentera företaget ur ett marknads-, medarbetare- och inte minst riskperspektiv. Då skapas ödmjukhet och integritet i förhållande till framtida aktieägare och analytiker. Ytterst handlar det om att redan innan själva börsintroduktionen agera som ett börsföretag.
Vad innebär det egentligen?
– Att förbereda så att kvartalsrapporter och årsredovisningar håller jämn standard från början. Här är det viktigt att förklara sin affärsmodell, den ekonomiska motorn, samt omvärldens påverkan. Sedan måste naturligtvis siffrorna vara perfekta, men det är snarare en hygienfaktor.
Hur stor andel av investeringen bör kommunikationen stå för?
– En börsintroduktion kan kosta alltifrån 5–15 miljoner kronor och kommunikationen är en viktig del av investeringen.
Vilka är dina fem bästa tips för att lyckas med sin introduktion?
– Förutom att beskriva affärsmodellen tydligt ska man både beskriva risker och möjligheter med samma öppenhet. I annat fall riskerar man att styras av vad andra skriver och då kan det lätt bli en svajig börskurs. Beskriv också medarbetarnas kompetens samt företagets ledarskapsfilosofi. Glöm inte csr-frågor.
Hur ser du på Björn Rosengrens prospekt kring Teliaaktien?
– Det finns alltid en fara att göra en lightversion av ett prospekt, särskilt kring en folkaktie. Svenska folket har vana att spara i fonder, men inte i aktier.
Vad gör företagen mer för misstag?
– Många gånger underskattar ledning och vd den tid som en börsintroduktion tar. Man bör även tänka på att hela medielogiken gör att man inte längre kan vara lika öppen internt kring sina finansiella resultat som tidigare.
Karl-Johan Byttner