Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Berghs byter byråpartner

Publicerad: 30 mars 2010, 14:34

Berghs har dragit in nya partner i sin interaktiva utbildning efter att samarbetet med Farfar bröts. Nu jobbar de med Great Works, Akqa, BBH NY och R/GA.


Ämnen i artikeln:

BerghsFarfarGreat Works

truefalse

Daniel af Klintberg, vd Great Works, Ted Persson, cd Great Works, Sofia Strömberg, rektor Berghs, Peter Kamstedt, ämnesansvarig för Berghs interaktiva utbildning. (Foto: Björn Elgstrand)

Berghs rektor Sofia Strömberg är stolt över att presentera ett nytt byråstall och en ny ämnesansvarig för den omstöpta utbildningen Interactive Academy. Peter Kamstedt blir program­ansvarig för utbildningen.
– Det känns otroligt spännande. Berghs står på en bra plattform och det blir väldigt spännande kompetens som kommer ut härifrån. Det finns ett stort intresse i världen för digitala talanger från Sverige, säger han.

Peter Kamstedt började jobba­ med interaktiva medier 1997. Han har tidigare jobbat på Springtime, PixShift (som sedan blev Great Works) och som konsult för bland annat Expekt.com, Cartier och Spray samt varit marknadschef på onlineföretaget Partygaming.

Berghs nygamla inter­aktiva utbildning innehåller en ettårig grundkurs. De som är riktigt duktiga kan även söka till det andra året som – förutom en introduktionsvecka, en avstämningsperiod i januari och en avslutande vecka – bara innehåller praktik på de medverkande byråerna.
– Det ska vara så nära en arbetslivssituation som möjligt, säger Peter Kamstedt.

Även det första året ska kursen ske i ”en internationell kontext”, säger Sofia Strömberg som åker till One Show  i USA i juni för att locka studenter från hela världen till utbildningen.

– Undervisningen sker på engelska och byråerna bidrar med sina internationella case.  Det vore schyst att få ett antal internationella stjärnor till Stockholm. Om Berghs kan bli den internationella hubb som lockar unga digitala talanger från hela världen, säger hon.

Första läsåret på utbildningen kostar 130 000 kronor. Andra året är inte avgiftsbelagt. Det gäller också att kvalificera sig för det.
– Det är de som presterar tillräckligt bra som får åka på praktik, säger Sofia Strömberg.

Eleverna får en liten praktikantlön av praktikplatsen som ska täcka boende och resan dit.

Den kritik som har riktats mot Farfar Academy, om att studenterna inte har blivit tillräckligt omhändertagna på byråerna, slår hon ifrån sig.
– Det är entreprenöriella själar som åker. Vi ger dem ett ”survival kit” för att de ska vara förberedda på saker som kan hända på en internationell arbetsplats. Men vi har aldrig lovat att hålla vår hand över dem hela tiden. Studenterna får en kontaktperson på varje byrå, men där upphör Berghs ansvar. De som går det här andra året ska vara självständiga nog att inte behöva någon att hålla i handen, säger Sofia Strömberg.

De fyra byråerna som deltar i utbildningen får också vara med och utveckla den, de föreläser och deltar i undervisningen på årskurs ett.

För det får de chansen att välja bland de studenter som kvalificerar sig för det andra året på utbildningen.
– Vi söker alltid efter vassa kreatörer. Om man på det här sättet kan påverka utbildningen och fånga upp eleverna under praktiken är det ett drömsamarbete för oss, säger Daniel af Klintberg, vd för Great Works.
– Sverige har varit duktigt på digital kommunikation länge. Trots det finns det inte tillräckligt med folk att tillgå, säger Ted Persson, cd för byrån.

De tänker sig att ta emot mellan två och fyra praktikanter. Men det beror också på hur bra de sökande är.
– Finns det hjärnerum finns det stjärterum, säger Ted Persson.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

BerghsFarfarGreat Works

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.