Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
Michael Ström och Yasin Lekorchi som gick ut copy- och artlinjerna på Berghs School of Communications i våras vann guld i studentklassen för "Starfights" i årets omgång av YoungGuns International Advertising & Design Award.
- Starfights var ett fiktivt projekt om Paolo Robertos gym som vi fick av Forsman & Bodenfors som en skoluppgift, berättar Michael Ström, som var ovetande om vinsten när Resumé ringer upp.Ström jobbar nu som copy på Åkestam & Holst medan Yasin Lekorchi frilansar.Young Gun of the year creative blev annars Antony Nelson på Saatchi & Saatchi i London. Han vann guld för indivduell art directon, art direction kampanj, printkampanj konsumentmagasin och printannons konsumntmagasin för "Beach", Club 18-30 som också vann guld i Cannes i år.Young Gun of the year design blev David Noenfeldt, Three deep design i Melbourne.Sylvain Thirache och Aude Mee från franska Leagas Delaney vann guld för Ikeafilmen "Tidy Up".Inga svenska byråer vann några priser, men svenskorna Malin Wikerberg och Victoria Lamppa från brittiska Mother fick silver för printkampanjen "Wrestling, Toboggan, Ice skating" för Observer Sport Monthly tillsammans med kreatörerna Laurence Thomson och Leon Wilson.Lamppa slutade dock på Mother för några månader sedan.Young Guns International Advertising & Design Awards är en internationell, kreativ reklamtävling, öppen för kreatörer som max är 30 år gamla. Även jurymedlemmarna är under 30 år. Tävlingen startades för att byråer oftast enbart anmäler seniorteamens arbeten till tävlingar. Priser delas ut i femton reklamkateogrier och femton designkategorier. Grand prixvinnaren "Young Gun creative of the year" får 5000 dollar plus blir jurymedlem nästa år. Tävlingens huvudsponsorer är flygbolaget Qantas, Gettyimages, Attik och Mesh22.
Maria Lindholm